Tere, Külaline
Kasutajanimi: Parool: Pea meeles
Minu makett

Idee ja teostus, küsimused, soovitused, kommentaarid, maketiehitaja päevik.
  • Lehekülg:
  • 1
  • 2

TEEMA:

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 13.03.2021 13:13 #2013

  • Ivar S.
  • Ivar S. avatar
  • Pole saidil
  • Spetsialistist foorumlane
  • Spetsialistist foorumlane
  • Postitusi: 134
  • Sind on tänatud: 26

See nupp on väike ja asub regulaatori peal.


"Suure Punase Nupu" vajalikkuses veendusin ma sügisesel Rakvere näitusel. Ma kohendasin midagi rööbaste juures ja ilmselt liigutasin pöörangut selle käigus. 21 4-teljelise vaguniga T679 vahetas rada ja suundus kokkupõrkekursile umbes 40 2-teljelise vaguniga 555.0-ga. Kontrollerit (Piko SmartControlil on see nupp täiesti olemas) mul sellel hetkel käes ei olnud, jõudsin ainult käega üle tumblerite tõmmata. Umbes 10 cm jäi puudu kahe täiskiirusel liikuva raske rongi laupkokkupõrkest. Muidugi oleks vägagi huvitav teada saada mis tegelikult juhtuks sellisel puhul, aga soovitatavalt kellegi teise raha eest.

Kes ei tea, siis T679 on Tšehhoslovakkia Riigiraudtee (ČSD) värvides M62 ja 555.0 on samades värvides Br52. Suured ja rasked vedurid mõlemad.
Koledad ja veel koledamad h0 elektrivedurid; ČSD; Piko SmartControl
Pühakirjas seisab: "Palehigis pead sina oma igapäevase mudelraudtee nimel rügama!"

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Viimane muutmine: lisas Ivar S..

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 14.03.2021 22:55 #2016

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 455
  • Sind on tänatud: 37
Kõik jääb gabariidi piiresse - juhtpuldi nupud ei ulatu üle maketi esiääre ja klemmliistud asuvad maketi sees.
Kuna minu makett on esialgu analoograudtee ühele rongile korraga, siis kokkupõrke oht on välistatud. Kui kunagi peaks toimuma edasiarendus digi peale, eks siis tuleb ka selle suure punase nupu peale mõtlema hakata.

Rongimees Einar
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Viimane muutmine: lisas admin. Põhjus: täiendamine

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 20.03.2021 22:23 #2021

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 455
  • Sind on tänatud: 37
Saksa firma „Joswood“ on keskendunud laserlõike tehnikas skandinaaviapäraste hoonete ja muu maketile sobiva valmistamisele. Selle HO mõõtkavas jaamahoone (#25001) 1891 aastal ehitatud originaal asub Rootsis Emmaboda – Karlskrona raudteeliinil ja kannab nime „Linnefors“. Algaastail teenindati jaamas ka reisijaid aga  sealt edasi teostatakse ainult kaubavedu. 



Arvasin, et teen mõned pildid ja väikese tutvustuse ning sellega on teema ka ammendunud. Oleks ma teadnud, et puutun kokku olukorraga, kus terve tootepartii on tehniline praak ja kokkupaneku juhend puudulik, mis kohati lausa käsib teha valevõtteid, siis oleks pildistanud ära kõik tööetapid alates algusest. Nüüd tuleb leppida jutuga piltide juurde ja lugu ise tuleb üksjagu pikk. Juhend on kõigi teistega võrreldes ebaharilik – ei mingeid üksikosade loendeid ega jooniseid, nende asemel on fotode rida, mis peaks olema järjestatud tööetappide kaupa. Nüüd tean, et osa pilte on reast puudu - mõned on välja jäänud näpuveana aga on ka meelega välja jäetud pilte. 



Materjale on mitut värvi ja nende kvaliteet vägagi erinev. Punase ja halli värviga (erinevad toonid) materjal on suurepärane papp, mida kannatab ka nõelviiliga töödelda. Seevastu valge materjal on tihedalt pressitud õhukesed paberilehed, mistõttu allub lõikamisele halvasti, viili ei kannata üldse ja kohati kipub liimi mõjul ka kihi kaupa lahti kooruma. Sellest materjalist on maja sisemised konstruktsioonid koos akendega, akende välisraamid, aknalauad ja kõikvõimalikud ääreliistud. Kõige rohkem hakkasid häirima detailide juures valged „topid“ ehk lahtilõikamise kohad. Kas tõesti ei saanud hakkama? Võtsin luubi kätte ja uurisin kõik pildid üle. Tootja kokkupandud hoonel on need samad topid selgelt näha ja kohati isegi suuremad, kui minu kätetööl. Seega – peavadki olema! Õnneks paistavad need silma vaid lähedalt vaadates ja pildistades.

Juhendi järgi pidi samast, valget värvi materjalist, olema ka katuste aluskihid. Otsisin, mis ma otsisin, aga neid juppe pakis lihtsalt ei olnud. Enne paanikanupu vajutamist otsustasin siiski vaadata üle ka kõik teistvärvi detailide lehed ja seal need katused olidki – ilusad ja punased. 



Aknalauad ostusid korralikuks peavalu allikaks. Aknalauad käisid väljalõikega (nagu tapid) seina sisse ja ava oli 2x kõrgem, kui vaja. Proovisin nii ülemist kui alumist asendit - võõras oli vaade mõlemal juhul. Tapikoht tegi aknalaua kaheosaliseks ja see ei olnud ilus vaatepilt. Tegin siis nii, et liimisin aknalauad alumisse asendisse ja selle peale 0,5mm PVC-lehest õige välimusega ehk sileda aknalaua. Vasakpoolne aken (pildil) koos aknalauaga ongi siis see õige lahendus. Parempoolne aknalaud nii hea välja ei paista, sest olin selle algselt liiminud ülemisse asendisse ja siis üritasin poolkuivanud olekus valget massi allapoole suruda, aga  materjal läks käes käkiks. Hiljem, kui jaamahoone päris valmis sai, vaatasin üksikosade raamid üle ja avastasin mitu imeväikest pikka punast riba, mis millegipärast olid kasutamata jäänud. Et ribade arv ja pikkus ühtis akende arvu ja laiusega, siis oli korrapealt asi selge - need olid aknalaudade kiilud, mis oleks tulnud suruda aknalaua alla! Ühtegi vihjet ja pilti juhendis nende juppide kohta ei olnud! Seega, kui järgmist Joswoodi maja kokku panema hakkan, on mul lausa 2 valikut; a) ilma kiiluta, aknalaud alumises asendis ja ülekattega (0,5mm PVC), b) kiiluga, aknalaud ülemises asendis ja ülekatteks ehk aknaplekiks on poolpaks foolium. 



Selle pildi peategelaseks on eriliselt kõver uksepiit, mis on pildistamise hetkeks juba korrigeeritud, st et esimese liimimise järgi oli kordades hullem. Kõik algas jällegi sellest, et juhend oli juhuslik ja uste (2 tükki neid lisada tuligi) paigaldamine oli järjekordselt üldse puudu. Nii võtsingi selle töö ette alles teisel päeval. Nüüd tean, et see oli viga, sest seinad olid kõvaks kuivanud ja igasugune võimalus uste paika nihutamiseks kadunud. Kuidagi poolviltu uksed kohale pandud sai, aga selle uksepiida jaoks enam õigeid sooni ei olnud. Hetkel on kitsaskoha lahendamiseks laual 3 varianti.
1) Kõvera osa varjamine mõne detailiga (näiteks seinale toetuva purjus külamehe figuur).
2) Küüru koorimine mõne kihi võrra õhemaks.
3) Kogu uksepiida lahti murdmine ja asendamine uuega (0,5mm PVC). 



Pildi kangelane on otsasein, mille katte pidin päev pärast liimimist täies ulatuses maha võtma. Mingil kummalisel moel oli see karkassi peal viltu vajunud. Vaibanoaga ettevaatlikult nüsides mahavõtmine ka õnnestus. Liimisin siis uuesti, vaatasin üle ka kõik teised eelmisel päeval lisatud kohad ja enne lauale asetamist viskasin pilgu veel korraks üleliimitud seinale. Uskumatu, pealiskate oli omal käel jälle viltu vajunud - ilmselt olid struktuurides mingid kallutavad jõud. Et liim polnud veel kuivada jõudnud, õnnestus kate sõrmedega õigesse asendisse tagasi suruda. Eelpool nimetatud vaibanuga sai lahtilõikamisi veel mitu korda harjutada aga selle (esimese) korraga sai selgeks, et ettevatlik peab ikka olema ka. Käed on terved, nii et muretseda pole vaja, aga õrn väliskate jäi hooletu liigutuse pärast ilma osadest triipudest (vaata vasakut ülemist seinaosa). Kui seinadefekt tulevikus maketil häirima hakkab, siis pean kasutama haljastuse abi (ronitaimed või mõni kõrgem põõsas). 



Pildi teemaks on klaasideta peldikuaknad ja aknaklaasid üldse. Loomulikult algasid kõik jamad järjekordselt käpardlikult koostatud juhendist, kus klaaside paigaldamiseks sobiv aeg tööoperatsioonide reas, oli üldse märkimata. Nii avastasingi klaaside puudumise alles siis, kui olin just kinni liiminud suure katuse aluskihi. Et selle maja põrand oli ilma avata, siis jäigi üle võtta järjekordselt kätte vaibanuga ja pool katust liimist lahti lõigata. Et peldikul oli eraldi katus ja mõlemad kihid ka peale kleebitud, siis jäi see osa hoonest ilma aknaklaasideta. Ise-enesest on tulemus igati „reality“, sest ilma klaasideta peldikuaknaid on Eestimaal küll ja küll. 



Katuste panekut alustasin lootusrikkalt, et varsti saab siis valmis. Esimene jama oli siis poole katuse lahti võtmine aknaklaaside pärast, aga tõelised probleemid ootasid alles ees. Juhendi järgi pidi olema kõik lihtne – tuli liimida kinni suurem katus, seejärel asetada paigale väike, eenduva osa katus ja tõmmata pliiatsiga selle äärte järgi piirjooned suurele katusele. Nende piirjoonte järgi oli siis hea paigaldada katusekivide imitatsiooniga ribasid. Kivid paigas, jõudis kätte aeg väikese katuse liimimiseks. Nüüd selgus, et eenduva osa külgseinad olid oma 5mm madalamad, kui peaks ja seepärast oli ka kogu väike katus igas mõttes viltu (katusehari langusega suure katuse poole). Kas ma tegin midagi valesti? Just see pilt, mida lootsin leida, on meelega vahele jäetud ja järgmisel pildil on väike katus ilusasti (sirgelt) paigas ja 4 kivide rida ka peale kleebitud. Just nende ridade all oleks pidanud olema näha katuse ja külgseinte tapp-ava tüüpi sidumiskohad. Pole raske taibata, et tapiaugud on tühjad ja katus toetub külgede sisse kleebitud lisatükkidele. Paraku tähendab selline tõstmine, et ka suurele katusele kleebitud kividerea piirid on valed ja need tuleb ümber lõigata. Leidsin, et see on võimatu ja tuleb välja mõelda plaan C (plaani B lasi käiku tootja, kui avastas vea kokkupanemise käigus, võttis riiulilt uue komplekti ja alustas kokkupanemist otsast peale). Mina liimisin katuse peale kõrgendavad tükid nii, et katuseharjad said ühele kõrgusele. Materjali ääred viilisin laugjaks ja sama viiliga ajasin sirgeks ka uuendatud katuseharja. Viltused katuseküljed lõikasin sirgeks suurte kääridega ja arvasin, et piisab. Eksisin, sest katuse etteulatuv osa oli ka natuke vildakas ja peale ääreliistude kinnitamist hakkas eriti häirivalt silma. Suured käärid tulid appi ja et valgest presspaberist ääreliiste kaks korda kasutada pole võimalik, tegin uued liistud 0,5mm PVC-st. 



Jaamasilt („Õnnematsi“) on täpselt sama suur, kui komplektiga kaasasolev („Linnefors“). Sildi aluplaadi lõikasin juba vanast tuttavast 0,5mm PVC-st. Teksti suuruse ja fondi variante tegin mitu erinevat ja viimase valiku tegin juba käärid käes töölaual. Reeglina on jaama nimed kirjutatud eriti paksude tähtedega, aga selle mõõtkava juures osutub paks kiri halvasti loetavaks ning nii otsustasin veidi õhema šrifti kasuks.Kuigi selle hoone kokkupanek oli tõeline seiklusrada, siis selga ma selle firma toodetele keerata ei kavatse, sest hoonete välimus sobib Eesti-teemalisele maketile kordades paremini kui mõni äratuntavate tunnustega Saksa-, Austria-, või Hollandi hoone. Laser-cut hoonete teine hea külg on väikesed ebatäpsused ja kõverused, mis kokkupanemisel sisse tulevad – täpselt samamoodi vajuvadki aja jooksul parajaks kõik vanad majad.

Juhendi koostan järgmisel kokkupanemiseks kindlasti ise – kõigepealt läheb sinna kirja see, mis on tootjal on meeles olnud, siis loen jupid üle ja lisan kõik selle, mille tootja oli ära unustanud. Liimide valik on ka mõistlik – põhiline on puiduliim (kasutan „Eskaro“ „B3“-marki liimi), natuke PVA-d ja PVC jaoks on ideaalne „Tessa Alleskleber“. Lisan siia ka nimekirja „Joswoodi“ toodetud hoonetest, mis võiks maketile sobida.
1)Rootsi punane elumaja (#25007)
2) Gotlandi kollane elumaja (#25022)
3) Lobudik tüüpi einelaud (#21007)
4) Kahe tuulekojaga jaamatööliste elamu (#25015)
5) Veetorn (#19002, tundub selle maketi jaoks veidi liiga massiivne)
Lisaks veel välipeldikud (erinevad), kuurid, katusealused.

Sellega on reportaaž ehitusplatsilt lõppenud.  
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).
Järgnev(ad) kasutaja(d) tänas(id) sind: Ivar S.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Viimane muutmine: lisas admin. Põhjus: Pildi lisamine

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 21.03.2021 10:15 #2022

  • Ivar S.
  • Ivar S. avatar
  • Pole saidil
  • Spetsialistist foorumlane
  • Spetsialistist foorumlane
  • Postitusi: 134
  • Sind on tänatud: 26
Kõvera uksepiida ette võib kõveruse varjamiseks paigutada näiteks mingi luua või prügikasti vms. Tegelikkuses muidugi on nii et ise ju tead et tibake kehvasti läks, aga kuivõrd tegemist on ikkagi 1/87 mõõtkavaga, siis ma võin kihla vedada et tegelikult ei märka mõõtmetelt nii väikest defekti mitte keegi.

Mis aga puutub "ärasõitvasse" seinakattesse, siis kuivõrd lasercut komplektid on ju papist, võib fikseerimiseks torgata läbi seinakatte ja karkassi näiteks peenikesed õmblusnõelad vms. Pisikesed augukesed mis järgi jäävad - no neid näeb ainult päris ligidalt vaadates.

Lasercut asju olen ise liiminud sellega: 
Koledad ja veel koledamad h0 elektrivedurid; ČSD; Piko SmartControl
Pühakirjas seisab: "Palehigis pead sina oma igapäevase mudelraudtee nimel rügama!"
Lisatud failid:

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Viimane muutmine: lisas Ivar S..

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 21.03.2021 17:56 #2023

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 455
  • Sind on tänatud: 37
Puiduliimide riiulis (Decora) seda UHU liimi silma ei hakanud, ilmselt oli ühes teises, mitukümmend meetrit eemal asuvas riiulis. Liimi jätan igal juhul meelde. Nõelte idee on päris hea. Tegelikult oli see mul ju esimene Laser-cut maja kokku panna ja materjalide trikid kõik teadmata. Alguse kohta polegi paha. 

Rongimees Einar
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 21.03.2021 19:18 #2024

  • Ivar S.
  • Ivar S. avatar
  • Pole saidil
  • Spetsialistist foorumlane
  • Spetsialistist foorumlane
  • Postitusi: 134
  • Sind on tänatud: 26
Paraku ma ei tea kes siinmail seda liimi müüb. Seda on müünud Hobimaailm, aga praegu ei paista seda seal olevat. Mina sain liimi kaasa ühe Nochi komplektiga. Eelis tavalise PVA ees on põhimõtteliselt "ülikiire" kuivamine, mis teeb papist pisidetailide liimimise vägagi mugavaks.

 
Koledad ja veel koledamad h0 elektrivedurid; ČSD; Piko SmartControl
Pühakirjas seisab: "Palehigis pead sina oma igapäevase mudelraudtee nimel rügama!"
Lisatud failid:
Järgnev(ad) kasutaja(d) tänas(id) sind: admin

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Viimane muutmine: lisas Ivar S..
  • Lehekülg:
  • 1
  • 2
Lehe loomiseks kulus: 0.253 sekundit
Kasutatav tarkvara Kunena Foorum