Õnnematsi on väike külatagune jaam kusagil Eesti ääremaal. Raudteeliini nimi „Õnnematsi külaraudtee“ (ÕKR) on tulnud depoo asukoha järgi ja faktist, et viimati sõitis kitsarööpmeline mõnda linna kaugel 1975 aastal. Maketil (1600x850mm) on aastaarvuks juba 1993 (väike fantaasia on ju lubatud). Sissejuhatuseks sai infot piisavalt ja skeemid, plaanid ja reportaažid ehitusplatsilt tulevad järgmistes lugudes - seekord võtan jutuks viimase ostu, mille pidin endalegi ootamatult tegema.
Mudelraudtee liikuma panevaks jõuks on muidugi regulaatori nupp – kui seda pole või nupp ei tööta, siis mingit elu ka rööbastele ei tule!
Vajadus uue trafo järgi tuli nagu välk selgest taevast. Kui rööpad Saksamaalt kohale jõudsid, otsustasin kohe ka veduri (TU2) sõidutamist proovida. Kõigepealt üritasin kasutada Saksa DV aegset kobakat FZ1. Panin juhtme vooluvõrku ja see hakkas kohe minu peale urisema. Selge – mähisetraatide isolatsiooniks kasutatud lakk on murenema hakanud ja järgmise sammuna tuleb kas korkide väljalülitamine või tugev induktiivsus, mis võib korralikult häirida lähedalasuvate elektroonikaseadmete tööd. Kogemused Mänguasjamuuseumist on kahe töötamise lõpetanud FZ1-ga juba olemas.
Võtsin siis välja teise, Fleischmanni (#6720) adapteriga regulaatori. Esimese hooga suutis see panna põlema vaid veduri tuled. Pikapeale tekkis ka mingi aeglane liikumine. Tester näitas tõde kogu oma halastamatuses – põhja keeratud regulaatori korral jõudis rööbastesse vaevu 4,9V. See seade oli kaasas ühe Mänguasjamuuseumile ostetud stardikomplektiga (oli tookord kõige odavam võimalus uue veduri ja vagunite ostmiseks). Praak oli regulaator juba ilmselt vabrikust väljudes, sest paar nädalat töötas ja .. kutu. Võtsin karbikese lahti, käisin jootekolviga üle ja töötas korralikult oma 14 aastat. Seekord otsustasin vea otsimise asemel osta uue ja kaasaegsema seadme.
Pilt, mis Euroopa poelettidelt 2021 aasta alguses, vastu vaatas, oli pehmelt öeldes kurb. Lisaks avastasin palju meelega tehtud häma ostjate eelistuste suunamiseks. Tabelilaadne võrdlus ja teadmised aitasid teha siiski õige valiku. Pakun ka Teile võimaluse kaasamõtlemiseks.
Piko #55003 (5,4VA) 0-12V / 0,45A (5,4VA) kuni 55€
Modellbahn Union (8,25VA) 0-15V / 0,55A (8,25VA) kuni 55€
Trix #66508 (18VA) ? (rööpavool) 55 – 70€
? (töövool)
Roco/Fleischmann (20,3VA) 0-14V / 0,6A (8,4VA) 55 – 70€
#10788 / #6720 14V~ / 0,85A (11,9VA)
Tillig #08132 (23,3 VA) 0-13V /0,5A (6,5VA) 55 – 70€
14V~ /1,2A (16,8VA)
Kato SX (N) (28,8VA) 0-12V / 1,2A (14,4VA) 55 – 70€
12V / 1,2A (14,4VA)
Kato SX (HO) (38,4VA) 0-16V / 1,2A (19,2VA) üle 70€
16V /1,2A (19,2VA)
Piko #55008 (32VA) 0-16V /1,5A (24VA) üle 100€
16V /0,5A (8VA)
• Kato SX ja Piko #55008 töövool on alalisvool, kõigil teistel vahelduvvool!
• Kato SX regulaator on mõlemal juhul üks ja sama, erinevad on hoopis adapterid – 13,5V DC / 2,2A (N) või 17V DC / 2,2A (HO).
• Kõik Euroopa trafod on kasutamiseks mõõtkavadele HO, TT ja N.
• Kato SX (N) sobib ka HO-le (stardikad, põrandaraudtee, mõistliku suurusega kodumakett). Kato SX (HO) on mõeldud suurtele makettidele (palju lülitatavaid seadmeid ja/või suurel kiirusel liikuvad rongid). Info, mida just lugesite, on kirjas regulaatoriga kaasas oleva adapteri pakendil ja pole eelinfona kättesaadav (e-poes või kataloogides)!!!
Nagu näete, rõhutakse Euroopas Kato seadmete tutvustamisel mõõtkavale N ja et eraldi HO adaptereid müügil praktiliselt pole, siis valibki tavakodanik reeglina hoopis mõne Euroopa kaubamärgi all müüdava Hiina kökatsi. Tegelikult on jaapanlased ise, tänu mõiste „mõõtkava N“ laiemale kasutusele (ka teiste mõõtkavade mitte väga suured maketid), andnud müügieelised Euroopa toodetele. Mina võtsin aluseks hoopis voolutugevuse andmed ja anomaalia mõõtkavadele N ja HO pakutavate seadmete vahel, paistis selgelt silma.
Mõned kahtlused olid seotud vaid töövooluga. Euroopas on vanaks harjumuseks saanud 16V~, millele viimasel ajal on kõrvale tulnud ka 14V~. Kasutan uuel maketil Peco PL-10 tüüpi pöörangumootoreid ja nende pakendil näidatakse töövooluks samuti 16V~. Samas räägib Brittide enda kirjandus (Andrew Duckworth; „Electronics and Wiring For Model Railways“, 2019) hoopis teist juttu. Olenemata tootjast, on kõik pöörangumootorite elektriskeemid koostatud töötamiseks 12V alalisvooluga (sama annab välja ka Kato SX (N)).
Kui Euroopa regulaatorite väljundid on vabalt ühendatavatele juhtmetele (suru-nupp või kruvikinnitus), siis Kato SX väljundid vajavad erinevaid pistikuid ja ühendusjuhtmeid kompleti kaasa ei panda.
Rööpavool võib minna otse rööbastesse või eelnevalt mõnda seadmesse ja iga selline ühendus vajab erinevaid juhtmeid. Juhtmete puudumine komplektist on siis mõnes mõttes isegi loogiline. Sobivaid pistikuid Eestis muidugi ei müüda, aga sügaval pesas asuvatele piikidele painutasin sobiva otsiku 2,8x0,5mm juhtmeklemmist. Esmaste katsetuste jaoks töötab piisavalt hästi, aga eks hiljem ostan ka mõne õige juhtme juurde.
Töövoolu pesad (2 üksikut) asuvad paremal küljel ja sinna saab nagu trukiga kinnitada erinevaid seadmeid (pöörangu jt lülitid, sound-box). Et nimetatud seadmete paremal küljel on samasugused pesad, siis saab lihtsalt monteerida kokku (Lego stiilis) pika juhtimispuldi. Vaatasin siis esimest korda neid pesasid ja tekkis nagu mingi äratundmine. Võtsin oma patareide sahtli lahti, mõõtsin supleriga üle ja tõepoolest … olidki krona-patarei pistikud ja pesad. Üks krona-patarei pistikute komplekt maksab Oomipoes 40 senti ja kahe komplekti abiga oli ka töövool kätte saadud. Nüüd võin öelda, et Briti raamat rääkis õigust – pöörangumootorid töötavad 12-voldise alalisvooluga, nagu kellavärk.
Vedur hakkas rööbastel sõitma ka korralikult. Kato SX üheks eripäraks on see, et sõidusuuna muutmiseks on eraldi 3-positsiooniga lüliti („Edasi“, „Väljas“ ja „Tagasi“). Regulaatori nupp liigub sujuvalt, aga korpusel on orientiiriks siiski hulk märke.
1 märk – absoluutne null
2 märk – süttivad alumised tuled (eesmised ja punane tagatuli)
2 ½ - süttib ka ülemine esituli
3 märk – vedur hakkab liikuma kokkuhaakimise kiirusel
6 märk (skaala keskel) – kihutav kitsarööpmeline (45-50km/h)
Edasine regulaatori keeramine silmaga märgatavat kiiruse tõusu ei annagi – ilmselt on mootori pöörete arvul ka omad piirid. Panite juba kindlasti tähele, et regulaatorit tuleb pöörata nullist sõitmiseni päris mitme märgi jagu. Sellel on ka põhjus – Sound-box. See on nutikalt välja mõeldud seade, mis võimaldab ka analoog-raudteele samasuguseid heliefekte, nagu on digiraudteel. Mootori või aurumasina tööd (täpsemalt hääli) juhitakse regulaatori kaudu. Õigemini, suunatakse rööpavool kõigepealt Sound-boxi, kus siis vastavalt voolupingele ja selle muutustele, muutub ka kuuldav heli. Seadme kaanel on pesa helikaardi jaoks st. et iga veduri tüübi jaoks on eraldi kaart. Youtube kaudu olen näinud ja kuulnud hetkel vaid suure diiselveduri ja auruveduri kaarti. Mingi sügavam huvi selle massina vastu tekkis ausalt öeldes küll – võibolla on vedurikaartide seas ka mõned kitsarööpmelisele sobivate häältega (peab uurima). Hetkel rääkisin aga Sound-boxist seepärast, et aitab mõista Kato SX süsteemi ehitust ja tehniliste lahenduste eripära.
Hobimaalimas on müügil mõlemad eelpool nimetatud Piko regulaatorid aga üks neist on liiga lahja ja teine liiga kallis. Eesti turg on väike, mistõttu ostab pood tootjalt kaupa väikestes kogustes ja värava hinnaga ning lisab siis ka postikulu ja loomulikult müügitulu. Nii juhtubki kokkuvõtteks, et Eestis müüdav Piko regulaator on täpselt 2x kallim, kui Saksamaalt ostetud Kato SX (N) süsteem.