Uus sissekanne siis järjekordselt üle pika aja. Reeglina kirjutangi siia vaid siis, kui midagi uut kodulehele üles saab laetud. Seekord on lisandus uus aastalugu "2021" mille sisuliselt täpne pealkiri kõlab "Aasta 2021 mudelraudteel". Iga-aastane ülevaade on kõigepealt ka minule hea põhjus kõikvõimalikud lingid läbi klõpsida ja viimaste uudistega kurssi viia. Alati on olnud ka midagi sellist, mis tähelepanu äratab ja targemaks teeb ja ega seegi aasta selles mõttes kehvem ole.

Kodulehele lisandub praegu asju harva, aga see-eest kirjutan ja panen pilte üles aktiivselt foorumisse. Seal on valiku "Minu makett" all lugu "Õnnematsi HOe" ehk siis lugu sellest, kuidas ma hetkel oma maketti ehitan. Hetkel olen siis nii kaugel, et raam koos kaitsva kastiga on valmis ja algavad ettevalmistavad tööd, mis lõppevad ühel heal päeval rööbaste peale panekuga. Jälgige mind siis sealt. 

24. detsember 2020

Jõulu- ja koroona ootuse aeg on siis selleks korraks läbi – mõlemad on kohal ja … kombinatsioon pole ausalt öeldes suurem asi. Segi pole mitte ainult igapäevaelu (post, kaubandus, seltsielu jne) vaid ka inimeste peas ei tööta kõik korralikult ja uskumatuid näpuvigu tuleb lausa arutul hulgal. Sellest kõigest tuleb ka allpool juttu, sest teemaks on minu uue HOe-mõõtkavas maketi ehitus ja esimesi sammusid saatvad segadused. Selgeks saab ka üldine pildike mudelite maailmast a´la aastalõpp 2020.

Plaani järgi tahtsin teha uue kirjatüki juba novembri lõpus ja esikohal pidi olema teade, et esimesed asjad (mootorvedur TU2, 2 „Pafawag“ reisivagunit ja 4 erinevat kaubavagunit) jõudsid just kohale. Kavas oli ka reisirongi ülespildistamine selle loo jaoks. Siis selguski, et üks reisivagunitest oli täiega praak. Kõigepealt oli küljepeal suurelt venekeelne kiri „Malaja Oktjaberskaja“ ja haakida seda teiste vagunite külge ka ei saanud, sest mõlemad sidurid olid ära murdunud. Meister pani kauba kokku kiiruga ja ei vaadanud, et karbis, kuhu ta teise vaguni juurde pani, oli ees vene turule mõeldud ja parandamist ootav vagun. Saatsin siis vaguni tagasi ja meister pani omalt poolt teise postipaki sisse tulema. Praegusel ajal tuleb pakk Tšehhimaalt väga kaua ja uus vagun pole veel kohale jõudnud. Üldse selgus, et kõik varasemalt valmis tehtud reisivagunid olid suurte venekeelsete kirjetega, mis Eesti raudtee teemaga kokku ei sobi. Meister austas minu soovi ja valas kõik detailid uued, pani vaguniks kokku ja värvis selliseks, nagu meile sobib. Selle eest muidugi tänud.

Kui rongid olemas, on ju vaja ka kohe rööpaid (sellega on siis sissejuhatus järgmiste sekelduste rajale ära tehtud).

Kavatsesin osta kõik vajaliku korraga ja ühest kohast ning võimalusel Inglismaalt, enne kui Brexit lisaraha küsima hakkab. Reeglina on aga poodide varustus selline, et ühest poest kogu tavaari korraga kätte ei saa – midagi on hetkel otsas või ei kuulugi selle poe müügiartiklite hulka. Ühe poekese, kus kõik siiski olemas, ma leidsin ja asus see kusagil Kesk-Inglismaal Walesi piiri lähedal. Kirjutasin ja vastus tuli kohe järgmisel päeval. Ütlesid, et neil seal on tõeline kaos ja hetkel nad välismaalt tellimusi vastu ei võta (uuest agressiivsed viiruse mutatsioonist siis veel ei räägitud).

Leidsin 2 poodi Saksamaalt, mis katsid ära kogu valiku. Üks neist on spetsialiseeritud kitsarööpmelistele (rööpad ja mudelid) ning fleksid ja rööpaühendused sain kohe ära tellida. Pöörangud (kokku 10 tk) läksid ettetellitud kaupade listi. Tõsi, mõned jõudsid poodi juba paari päeva pärast, tegin kiiresti ülekande ja … tulid ilusasti ühe pakiga kohale. Mingi jama peab ju aga ka olema ja arvutivea tõttu oligi pakis 1 pöörang vähem, kui arvel. Lubati järgi saata. Oma ausust on see kaupmees juba ka korra tõestanud. Juhtus nii, et teine arve jõudis pärale enne, kui esimese oma pakkima hakati. Loomulikult tehti siis kahe paki asemel üks, aga et tasu oli küsitud kahe saatekulu jagu, siis saatis kaupmees need üleliigsed eurokesed ilusasti minu kontole.

Teisest poest tahtsin osta pöörangumootoreid. Listis olid need olemas ja reklaami järgi pidavat saabuma mõne nädala jooksul. Tegelikult tuli kohe poest teade, et kaupade saabumine võib viibida määramata aja. Selles poes ettetellimise list puudus ja nad tahtsid raha kohe ette kätte saada. Keeldusid ja teatasin, et ostan vaid neid asju, mis reaalselt olemas (valik Revelli Aqua-color värve jm keemiat) ja nii palju ka maksin. Siis üritati arveväliselt raha juurde küsida, mida ma muidugi ei teinud. Neid olemasolevaid asju pole sealtpoolt seni veel posti pandud, küll aga postitatakse ohtralt kodukirjandeid pandeemia halvavast mõjus e-kaubandusele. Tundub, et seekord sattusin petiste otsa. Õnneks on summa suht väike, lõviosa sai päästetud ja juba ka edasi saadetud kaupmehele, kes tänaseks ka paki teele läkitanud.

Kolmas saksa e-pood oli siis see koht, kus oli müügil vajalik hulk pöörangumootoreid ja juurde sobivaid ümberlüliteid (kasutan Peco voolujuhist riströöpaga pööranguid). Kas pakis on kõik nii, nagu tellisin, selgub paki kohale jõudmisel. Hetkel liiguvad pakid eriti aeglaselt ja just eile lugesin teadet, et DHL-i töös esineb katkestusi ka Saksamaa enda piires. Keeruline aeg.

Neid poode on saanud uurida viimasel ajal üksjagu palju ja suund mudelite ettetellimisele võtab üha enam hoogu (uus trend või nii). Hetkel saada olevaid kaupu on vähe ja masstoodang on ka selline, mis Saksa ja Poola ostjale kindlapeale müügiks läheb. Kõik muu ja veidi erinev vajab ettetellimist. Laovarud kipuvad olema ka võimalikult minimaalsed. Nii ostsin ka Oomipoest maketile vajalikud lülitid kahes jaos – kõigepealt võtsin ära kõik need, mis hetkel olemas olid ja mõned päevad hiljem tellitud kaubana veel mõned.

Müüjad loodavad mõne kesklao või tootja oma peale ja kui need tühjaks saavad, on puudus täielik. Nii juhtus HO-mõõtkavale sobivate Nochi puhastuspatjadega, mida pole hetkel ka tootjalt tellida võimalik. Ühes saksa poes oli teade, et kõige varem jõuavad need taas müügile alles jaanuari keskel. Mänguasjamuuseumi maketi rööpad siiski puhastamata ei jää, sest see kolmas pood, mis mulle pöörangumootorid saadab, saadab ka paar pakki neid puhastuspatju (nendel oli siis veel laovaru olemas).

Selline oli siis minu kokkupuude mudelimaailmaga viimase kahe kuu jooksul. Kardan, et segadust ja venitamisi võib jaguda veel pika aja peale aga … maketi ehitamist pooleli ka ei jäta! Teie teete ju samamoodi, eks ole?

Ilusat ja rahulikku jõuluaega kõigile, ning Teie rööpaid ja ronge täis tuba olgu viirusevaba territoorium!

Rongimees Einar

5 september 2020

Tere.

Nagu isegi näete, on käsil vaikuse rekordite püstitamise aeg. Eelmine jutuke tuli pärast 3-kuulist ooteaega, nüüd siis lausa 5-kuune vahe. Uute asjade üleslaadimine juhtus aga viimati pea aasta tagasi. Täna panin "Maketiehitaja" lehele üles uue loo "Palksillad". Need Ameerikale nii iseloomulikud ehitised on põnevad ja pilkupüüdvad, aga selliseid meeter pikk ja pool meetrit kõrgeid monstrumeid ma muidugi käsitlema ei hakanud. Leidsin aastaid tagasi internetist ühe 1936 aastal tehtud joonised (seega ehtsa raudtee omad) ning nende sillaava kõrgus, ümber arvutatuna HO mõõtkavasse, on 10-144mm. Mõistlik kõrgus ja lihtne konstruktsioon kohe tõmbasid ligi, et siis lähemalt uurida. Jalad ja tollid arvutasin ilusasti HO mõõtkavasse ja millimeetriteks. Originaalis on tegu küll kitsarööpmelise raudtee sillatüübiga, aga et Ameerika kitsarööpmeline (914mm ehk HOn3) on ehitusgabariidilt veidi suurem kui Eesti kitsarööpmeline ja veidi väiksem, kui kaasaegne Euroopa HO, siis saab väikese kohendamisega kohandada sillad sobivaks nii kitsarööpmelisele, kui ka standarmõõdus raudteele.  

See töö, mille eriolukorra ajal ette võtsin, ei jõua veel vist nii pea kodulehele. Nimelt korrastasin (sh vähendasin) videolinkide valikut. Tõmbasin alla, ka ühe programmi, mille abil mõningaid videosid ka nö klipi-piltidena kuvada. Idee järgi pidi selleks kohaks olema avaleht ja peateemaks näitused jt viimati toimunud olulised sündmused mudelrongide maailmas. Kas Te mäletate, millal oli viimane mudelinäitus maailmas? Märtsi lõpus vist midagi toimus ja sealt maalt kuni tänaseni valitseb (vähemalt Youtube kanalites) vaikus. Ka foorumites on elu loiuks läinud. Tundub, et neid, kes praegusel ajal veel rongidega mässavad, on väheks jäänud. 

Loomulikult on pea olematu ka uudistoodete kohta käiv info. Viimastel päevadel on Piko ja Tillig mingid klipid üles pannud, aga .. minu pilgu järgi on need vedurid ja vagunid võõrad ja huvi ei paku. Tõeliselt uue toote leidsin umbes kuu aega tagasi aga Inglismaalt. Need on magnetotsikuga sidurid. Lahti saab neid haakida ainult käte jõudu kasutades ja kohtades, kus rongid peavad pikalt koos püsima, on need igati head (üks koht, mis just selliseid vajab, on Mänguasjamuuseum). Need sidurid on mõõtkavadele N ja OO (nii nad kirjutavad) aga tegelikult on osa toodetest hoopis mõõtkavale HO. Vaadata tuleb toote nimesid. Kui on kirjas "OO MagNEM", siis see ongi HO-le mõeldud toode (NEM on viide Eurooma Mudelraudteede Normatiividele ja toode on tegelikult siduri vahetatav haakepea). OO-mõõtkava sidurite nimi on "OO MagNoNem".

https://glrailways.co.uk

Minu kõige suurem mudelraudtee saavutus on sel suvel kahtlemata Tartu Mänguasjamuuseumi maketi värskendamine. Kõik murud on nüüd elektrostaatilised ning ärakuivanud või kõdunenud(!!!) kunstsammal prügikasti visatud. Juurde sai pandud ka mõned uued figuurid. Kui tulete Tartu ja astute sisse mänguasjamuuseumi, otsige need uued figuurid maketi eesmisest vasakust nurgast üles!

Seekord siis selline lugu.  

25 märts 2020

3 kuud on pikk aeg. Siia sisse mahub tervelt 2 aastavahetust (tavalise- ja Hiina kalendri järgi) ning täieliku ootamatusena oleme sattunud lausa uude ajastusse. Kõik on pea peale pööratud ning hetkel näitused ei toimu ja ka tootmine on paljudes kohtades ajutiselt peatatud. Midagi-kunagi kindlasti taastub, aga mis saab olema jälle nii nagu vanasti ja mis saab olema uut moodi?

Kõige pealt peame muidugi selle hullu aja vastu pidama ja sülle kukkunud vaba aega kasutama sinna, kus võimalik. Mina teen lõpuni pooleli olevaid asju, mis on seotud nii igapäeva tööga kui ka kodulehe ja mudelraudteega. Juba pühapäeva õhtul panin üles uue aastaloo „2020“ ja kui koduaeg väga pikaks läheb, siis hakkan jätkama ka kodulehe uuendamisega sealt, kuhu sügisel pooleli jäin.

Mänguasjamuuseumi on ka plaanis käia natuke rohkem, kui tavaliselt. Noch´i murud on järjekordselt oma värvi ära kaotanud ja makett vajab värskendamist. Muuseumi direktor osutus tõeliseks selgeltnägijaks, kui palus mul kõik värskendamiseks vajalikud ostud juba septembris ära teha! Nüüd on asjad olemas ja kui ühel päeval viirus väsimuse märke näitama hakkab, võtan töö ette.

Isu midagi mudelraudtee kohta lugeda paberilt, oli nii suur, et võtsin detsembris-jaanuaris ette raamatute ja ajakirjade tellimise. Alustuseks tellisin ajakirja „Modelleisenbahner“ ühe numbri (1/20). Nõuka ajal tõi mitu aastat postiljon seda ajakirja minu postkasti ja siis oli see hea lugemine, milles palju ka maketiplaane ja tehnilisi võtteid, aga nüüd tellitud number oli täielik pettumus. Sisu järgi võttes on tegu Saksa raudteeteemalise ajakirjaga mudelraudteelastele (mulle meeldiks mingi vastupidine variant rohkem) ning mudelraudteed kajastatakse vaid läbi arvukate reklaamide!

Siis tellisin raamatu „Kompakt-Anlagen“ - suur formaat, palju pilte ja huvitav pealekauba. Tõsi, põhiliselt on tegu Märklini raudteedega, natuke on ka Trixi, Roco ja Fleischmanni omi. Ikkagi huvitav, sest teede plaanid on vaimukad ja makettide teostus suurepärane. Kõik maketid on valminud aastatel 2008-2011, ehk siis pea samal ajal, kui mina Mänguasjamuuseumi maketti ehitasin. Enne ehitamise algust uurisin hoolega raamistiku ehitust ning asjatundjate soovitatud materjalid oleks sobinud oma mõõtudelt rohkem mõne kerge terrassi ehitamiseks. Minu loogika juhtis hoopis väiksema ristlõike ja paksusega materjalide juurde. Suur oli minu üllatus, kui raamatus, millest see lõik tegelikult räägib, on kasutatud makettide raamistiku ehitamiseks täpselt samasuguseid materjale!

„Electronics and Wiring for Model Railways“ – selline raamat jäi ette siis, kui otsisin Krisostoomuse kaudu kitarri noote. Olin juba aastaid püüdnud midagi sarnast Saksamaalt kätte saada, aga tulutult. Nüüd pakuti Inglaste oma ja muidugi ostsin ära. Äratundmisrõõmu on palju, sest raamatu autor ja mina mõtleme vägagi sarnaselt ning paralleele raamatu ja „Pühapäevaelektriku“ ülesehituse vahel on palju. Lisaks on üksjagu palju ka sellist, mida varem ei teadnud, nii et ka selle raamatu ost osutus täistabamuseks.

Kirjutamiseni!

29.detsember 2019

Aastakene saab siis läbi ja uus on ukse ees. Jõululaupäeva ja vana-aasta õhtu vahele mahub ära ka minu enda isiklik sünnipäev ja mulle tundub, et selle päeva sisust oleneb ka üksjagu palju. Eelmisel aastal üllatas elu mind sellel päeval kapitaalse ummistusega koduses majapidamises. Järgnev aastaring oligi samasugune sahmimine ning täis ootamatuid pöördeid ja arenguid. Aasta oli kohati tõeline "Kalevipoja võitlus sortsidega" (mäletate ju seda lugu - kui siil oli kõrval, andis serviti, kui siili polnud, lajatas lapiti). See kodulehe uuendamine osutus tagantjärele vaates tõeliseks saavutuseks. Muidugi on palju pooleli või isegi alustamata. Ootan sobivat aega ja tundub, et enne suve seda loota ei ole. Enne on järjekorras üks teine maketiga seotud töö, mis tuleb ära teha.

Tartu Mänguasjamuuseumi makett sai sel aastal 10-aastaseks ja vajab järjekordset värskendamist. Falleri murud ja purud on siiani värsked ja pea sama rohelised, kui paneku ajal, seevastu Noch´i kraam koltub või kaotab värvi juba 5-e aastaga (niisiis räägin juba teisest värskendamisest). Tavalisi murusid enam ei pane - ostsime Grass-Masteri ja erineva pikkuse ja värviga murusid ning katame kogu värgi sedamoodi siis. Lähima paari päeva jooksul löön masinale hääled sisse ja teen ära mõned proovitööd. Maketi juurde planin minna aga peale Vabariigi aastapäeva (koolivaheajal). 

Mõned sõnad lõppeva aasta kohta veel. Uuendatud leht mõjus hästi ka foorumile ja uusi registreeritud foorumlasi on mitu. Nende seas on ka üks, kes tegeleb nn Märkline raudteega. Tegelikult on Märklini rahvast Eestis rohkem ja üks neist on loonud ka otsekontakti minuga. Natuke teeb muret Facebooki ja foorumi omapäradega mittearvestamine. Facebook on kiire ja viib info paljudeni (ka nendeni, kes mudelraudteest varem midagi ei teadnud). Paraku on eeltingimuseks Facebooki konto omamine. Minu tutvusringkonnas on palju inimesi, kel see konto puudub ja jääbki puuduma. Põhjused on erinevad ja tõsiseltvõetavad. Foorum lugemiseks mingeid eeltingimusi ei sea, ehk siis on avatud igaühele. Mõned Facebooki lood on väga väärtuslikud ja võiks olla saadaval ka läbi foorumi lehekülgede (siinkohal mõtlen Soobeli originaalsele puude ehitamise tehnikale).

Tänud kõigile, kes loevad, kirjutavad ja nokitsevad oma mudelraudtee kallal. Usun, et Teie tegemisi panid tähele ka päkapikud ja nii mõnegi juurde tuli Jõuluvana rongiga (Elron, Piko, Roco, Märklin jt).

Mõnusat aastalõppu ja Head Uut Rongiaastat!

Rongimees Einar