29.detsember 2019

Aastakene saab siis läbi ja uus on ukse ees. Jõululaupäeva ja vana-aasta õhtu vahele mahub ära ka minu enda isiklik sünnipäev ja mulle tundub, et selle päeva sisust oleneb ka üksjagu palju. Eelmisel aastal üllatas elu mind sellel päeval kapitaalse ummistusega koduses majapidamises. Järgnev aastaring oligi samasugune sahmimine ning täis ootamatuid pöördeid ja arenguid. Aasta oli kohati tõeline "Kalevipoja võitlus sortsidega" (mäletate ju seda lugu - kui siil oli kõrval, andis serviti, kui siili polnud, lajatas lapiti). See kodulehe uuendamine osutus tagantjärele vaates tõeliseks saavutuseks. Muidugi on palju pooleli või isegi alustamata. Ootan sobivat aega ja tundub, et enne suve seda loota ei ole. Enne on järjekorras üks teine maketiga seotud töö, mis tuleb ära teha.

Tartu Mänguasjamuuseumi makett sai sel aastal 10-aastaseks ja vajab järjekordset värskendamist. Falleri murud ja purud on siiani värsked ja pea sama rohelised, kui paneku ajal, seevastu Noch´i kraam koltub või kaotab värvi juba 5-e aastaga (niisiis räägin juba teisest värskendamisest). Tavalisi murusid enam ei pane - ostsime Grass-Masteri ja erineva pikkuse ja värviga murusid ning katame kogu värgi sedamoodi siis. Lähima paari päeva jooksul löön masinale hääled sisse ja teen ära mõned proovitööd. Maketi juurde planin minna aga peale Vabariigi aastapäeva (koolivaheajal). 

Mõned sõnad lõppeva aasta kohta veel. Uuendatud leht mõjus hästi ka foorumile ja uusi registreeritud foorumlasi on mitu. Nende seas on ka üks, kes tegeleb nn Märkline raudteega. Tegelikult on Märklini rahvast Eestis rohkem ja üks neist on loonud ka otsekontakti minuga. Natuke teeb muret Facebooki ja foorumi omapäradega mittearvestamine. Facebook on kiire ja viib info paljudeni (ka nendeni, kes mudelraudteest varem midagi ei teadnud). Paraku on eeltingimuseks Facebooki konto omamine. Minu tutvusringkonnas on palju inimesi, kel see konto puudub ja jääbki puuduma. Põhjused on erinevad ja tõsiseltvõetavad. Foorum lugemiseks mingeid eeltingimusi ei sea, ehk siis on avatud igaühele. Mõned Facebooki lood on väga väärtuslikud ja võiks olla saadaval ka läbi foorumi lehekülgede (siinkohal mõtlen Soobeli originaalsele puude ehitamise tehnikale).

Tänud kõigile, kes loevad, kirjutavad ja nokitsevad oma mudelraudtee kallal. Usun, et Teie tegemisi panid tähele ka päkapikud ja nii mõnegi juurde tuli Jõuluvana rongiga (Elron, Piko, Roco, Märklin jt).

Mõnusat aastalõppu ja Head Uut Rongiaastat!

Rongimees Einar 

5 november 2019

Tere siis üle pika-pika aja. See veebilehe uuendamise aeg oli tõususde, mõõnade ja ootamatute pööretega ning lisaks ka väga pikk. Niisiis kulus väike hingetõmbeaeg igati ära. Pealegi algas uus kooliaasta ehk minu põhitöö, ja selle käivitamine vajas ka aega ja tähelepanu. Rongihuvilistele andsin endast põhiliselt märku läbi foorumi lehekülgede ja tegutsedes nö tagatoas. Üks kummitus, mis foorumi materjalide ületoomisega kaasa tuli, on siiani alles. Nimelt ei saa ma e-posti teateid uute postituste kohta. Aasta tagasi oli veebilieht spämmirobotite turmtule all ja siis keeras eelmine IT-mees midagi nii kinni, et .... on siiamaani ja targemad pead ei ole suutnud asja lahti mõtestada. Samas sain kinnitust, et praegune kasutajaks registreerimise kord, kus ma kõik uued pean ise aktiviseerima, on ainuõige. Üks väike rünnak ehk massiline libakontode loomise katse oli ka oktoobri algul. Robotid enam ligi ei pääse ja kaks venemaa-jobu üritasid käsitsi läbi murda, aga et ma neid ei kinnitanud ja nüüd on ka nende arvutitele ligipääs blokeeritud, siis on rahu tas maa peale tulnud.

Septembris algas tähtpäevade periood ja mõned on juba üpris ümmargused. 14 septembril sai täpselt 10 aastat päevast, mil Mänguasjamuuseumi uue maketi  raamistiku koduhoovist autole laadisin ja muuseumi viisin. Samal päeval sai vana makett maha võetud ja lammutatud ning uus raamistik kohale pandud. Algas maketi rööbastiku ja maastiku paigaldamine, mis jõulude paiku ka lõpuks valmis sai. Varsti, 17 novembril, saab 9 aastat päevast, mil rongimees-punkt-ee sai avalikuks ning päris kuu lõpus saab 5-aastaseks ka rongimehe foorum. Makett töötab, koduleht uueneb ja foorum kosub. Viimase paari kuu jooksul on lisandunud mitu uut foorumlast ja koos nendega kasvab ka Eestis olevate mudelraudteeformaatide ring. Viimase liituja kaudu saime teada Märklini-raudteega kodumaketist.

Oma HOe maketist esialgu veel unistan, täiustan viimast maketiplaani ja otsin internetist teemaga seotud asju. Nii sattusingi ühe Taiwani tootja (ANE Model) juurde, kelle põhiartikliks on HOe kapott-tüüpi mootorvedur, aga on ka HO dekoodreid jm. Huvipakkuv on ka nende toodetud digipult ja tsentraal, mida saab ühe ümberlülitusega panna juhtima ka analoograudteed. Hind on ka tähelepanuväärne (silmapaistvalt tagasihoidlik).

https://www.anemodel.com

Millal jätkub kodulehe hoogne uuendamine, hetkel lubada ei oska, aga ... küll ka see tuleb.

Rongimees Einar

24 august 2019

Lugude uuendamisel ja koduka edasiarendamisel on hetkel väike vahe. Väike puhkus kulub ju ka ära ja parim puhkus on loomulikult aktiivne (lagede värvimine, tapeetimine, uus juhtmestik). Väikeseid sättimisi sai siiski kodulehe ja foorumi juures ka tehtud.

Osalemine foorumis on võimalik vaid registreeritud kasutajatele. Registreeritud kasutajaks saate järgmiselt.
1) Looge foorumis kasutajakonto.
2) Teatage mulle (e-post, SMS) kasutajakonto loomisest ja ma lülitan Teie konto aktiivseks.
3) 2 esimest postitust, mida teete, saavad avalikuks kui ma teen käsitsi lubavad klikid ära. Kõik järgmised minu heakskiitu enam ei vaja.

Nendest võtetest piisab, et tõelised pahalased (robotid jm) foorumist eemal hoida.  

Nüüd ka muud juttu. Oma „kohustusliku“ Youtube ringi ja Stummifoorumi külastamise teen ikka iga päev ära. Neil on seal Saksamaal kombeks oma kavandatavat või juba olemasolevat maketti tutvustada, toetudest mahukale küsimustikule (vormile) ja sealt võib leida teinekord huvitavaid asju. Siin toongi Teieni 8 tootjat või e-poodi, mis senini täiesti tundmata. Toodete hulk ja valik viitab aastatepikkusele tegevusele ja kui selliseid on Euroopas palju, siis pole ju ime, et meile tuntud tegijad on hädas uute toodete väljamõtlemisega.

Unique Scenery Products
www.sceneryproducts.de

Sopa Pirovino
www.mbapiro.ch

Moba Art
www.te-miniatur-shop.de

Tilly Models
www.tillymodels.nl

Spörle
Guugeldamisel leiate toodete kataloogi 2018.

Langmesser
https://langmesser-modellwelt.de

Kotol
www.kotol.de

www.maketis.com

8 august 2019

Käes on siis see aeg, kus ei pea enam piilumas käima, vaid tulete kohe uuendatud kodulehele. Kõigepealt ütlen tänusõnad Üllarile, kes on tõeline joomla spetsialist ja parandas ära ka kõige uskumatumad tarkvaravead ja segadused, mis uuendamisel ette tulid. Konflikt erinevatel aegadel tehtud tarkvarade vahel kasvas lõpuks nii suureks, et korraks tuli leht isegi sulgeda. Kui siis uuega kõik korda sai, selgus, et vana oli lootusetult lagunenud. Õnneks oli uus leht oma arengutega nii kaugel, et ilma pikemalt aru pidamata võis vahetuse ära teha. Vana leht on nüüd siis prügikastis ja foorumi sisu kõik sellele lehele üle toodud.

Panin täna üles ka ühe uue (uuendatud) artikli. See asub Maketiehitaja lehel ja on pealkirjaga "Tõusud maketil". Vana versioon oli 7-l lehel, uus saab hakkama vaid 4-ga, ehk siis on tunduvalt mahukam!!! Jooniste suurused ja tekstide valik andsid nii palju kokkuhoiu võimalusi, et sain lisada ka asju, mida vanal versioonil ei olnud.

Mis saab edasi? Üht-teist tuleb seadistada, juurde kirjutada või ka uus versioon teha (uuenduskuuri peaks läbi tegema pea kõik "Selgitavad lood"). Pildikogudega tuleb ka tööd teha. Sellist eraldi sisvat galeriid teha ei kavatse, pigem proovin kõikvõimalikud pildikogud paigutada seotud teemade juurde. Sobiva tarkvara otsingud on siis veel ees. Kuidas lahendan ära linkide ja Youtube klippide rea, täpselt veel ei teagi. Kõik sõltub heast tarkvarast, mida loodan leida. Kõigepealt muidugi vähendan korralikult seda klippide valikut ja hulka. See, mis tundus hea 6 aastat tagasi, seda täna enam ei ole. Ainult vajalikud ja otstarbekad valikud! Kõige tüütum praeguse süsteemi juures on "surnud hingede" välja otsimine. Kõik tuleb ju ühe kaupa üle vaadata, et kas on ikka alles - ajaga on ikka paljud kustutatud või privaatseks kuulutatud. Loodan leida sellist tarkvara, mis mind sellest jamast säästab ja annab kohe teada, kui klipiga on muutused toimunud. Lugude kirjutamine ja jooniste tegemine on ühekordne tegevus, klippidega mässamine aga pidev kohustus, mis teatud tingimustel võib närvidele käima hakata.

Eks aeg näitab, millal ja mida edsi arendan aga üks on kindel - kui uksele koputab sõber "EI Viitsi", võtan ta rõõmuga vastu - päevake heas seltskonnas kulub mullegi ära!

31. juuli 2019

Mudeliaasta lugu "2019" on siis valmis ja ka üleval. Kõige ootamatum uue loo juures oli see, et nüüd pidin tegema üle 20-ne täienduse just-just valminud sarjale EVM (Eesti veerem ja mudelid). Vene meistrid on asja ikka tõsiselt käsile võtnud ja neid vedureid ja mootorronge, millest veel mudelit saada pole, on jäänud väga vähe. Tõsine koguja saab peaaegu kogu Eesti raudtee ajaloo riiulile ja maketile üles panna. Muidugi  peab ka rahakott päris kopsakas olema, sest paljud mudelid tehakse tellimustööna ja on seetõttu palju kallimad, kui Euroopa masstoodang.

Paljude avastuste hulka, mida teinud olen, kuulub ka Googeldamise kuldreegli ülesleidmine. See on lihtne! Seda, mida Sa otsid, Sa ei leia, aga seda, mida Sa parajasti ei otsi, leiad külluses. Siin siis väike valik viimasel ajal juhuslikult kätte sattunud uutest teadmistest.

1) Kitsarööpmelist vedurit Pt-4, (ka Kc-4, Kv-4, Kp-4) toodeti aastatel 1952 - 1988 Hiinas seerianimega C2.

2) Kõige järsem tõus (16%) asub Eestis Koidula ja Orava vahel. Natuke väiksema nurgaga tõusud on veel Puka - Keeni ja Jõhvi - Kohtla vahel. Kõigi kolme tõus on piisav selleks, et üksik ameeriklane (C36-7) täispikka ja lastis rongi sealt üles ei sikuta - vaja on kaksikvedu.

3) Märklin ja Fleischmann toodavad pikkade reisivagunite mugandatud pikkusega (1:93,5) HO mudeleid.

4) Lego mõõtkava (L-Gauge) on 1:38 ja rööpalaius 38mm.

Eks ajapikku leia need ja paljud uued killukesed ka oma koha kusagil kodulehe lugudes aga esimeseks tutvustuseks kasutan ka edaspidi Blogi võimalusi.