Ameerika regioon.
NMRA (National Model Railroad Association) kehtestas oma esimesed standardid juba 1940 aastal ja siin edastatav viimane versioon kehtestati juulis 2007. NMRA standardeid kasutava regiooni ulatus ületab kaugelt Ameerika mandri piirjooned ja on olnud koos Euroopa standarditega aluseks paljude kohalike standardite väljatöötamisele. Sarnaselt Euroopaga, on NMRA standardite pakk mahukas ja hõlmab kõikvõimalikke mudelraudteega seotud alasid.
NMRA standardite omapära on normatiivide kehtestamine neljale erinevale tasemele. Standard S-1.1 „Standards for Proto Models” määrab ära tasemete Proto ja Fine põhimõõdud.
Standard S-1.2 „Standards for Scale Models” on eelkõige aluseks tööstuslike „ready-to-run” (RTR) rongide tootmiseks.
Standard S-1.3 „Standards for Scales with deep flanges” määrab ära õue- ja aiaraudteede mõõdud.
Omapäraks tuleb lugeda ka 1000 mm prototüübi puudumise kitsarööpmelise mudelite standardist. Vajadusel kasutavad fännid Euroopa või Briti standardeid, kus formaat indeksiga „m” on olemas. Paljud dokumendid kannavad tähist „RP“ (NMRA Recommended Practices). Need on praktilised ja soovitusliku iseloomuga ning arvestavad sageli ka stiilimängu reegleid.
NMRA standardite hea külg on „teoreetiliste formaatide” puudumine. Siin kirjas olevad mudelraudteede suurused on kõik rohkem või vähem kasutusel.
NRMA standardite harjumatu külg on rööpalaiuste esitamine vahemikena (vähim ja suurim rööpavahe). Kui on vajadus rööpavahet ühe arvuga väljendada, siis tuleb selleks valida väikseim lubatud rööpalaius. Siia ritta võib lisada ka suhtarvude „millimeetrit jala kohta” ja „tolli jala kohta” kasutamise.
NRMA standardite puudus on lühike nimekiri. Nii tööstuslike kui ka entusiastide poolt ehitatud mudelite mõõtkavasid ja rööpalaiusi on rohkem. Inimesed kirjutavad, et standardite kehtestamisel on NMRA tegevus vahel natuke heitlik – kord on nii, kord on naa.
NMRA S-1.1 Mudelraudtee Proto ja Fine taseme standardid |
|||||
Formaadi nimi |
Suhtarv mm / ft |
Mõõtkava |
Mudeli prototüüp / indeks / rööpalaius |
||
Standard |
Tuletatud
|
1435 mm indeksita |
914 mm indeks „n3” |
||
Proto:20.32 |
15 mm |
15 mm |
1:20.32 |
70.64 mm (+1.55) |
45.01 mm (+0.55) |
Proto:32 |
3/8´´ |
9.53 mm |
1:32 |
44.86 mm (+0.99) |
28.58 mm (+0.99) |
Proto:48 |
¼´´ |
6.35 mm |
1:48 |
29.90 mm (+0.66) |
19.05 mm (+0.66) |
Proto:64 |
3/16´´ |
4.76 mm |
1:64 |
22.43 mm (+0.48) |
14.30 mm (+0.48) |
Proto:87 |
3.5 mm |
3.5 mm |
1:87.1 |
16.48 mm (+0.36) |
10.49 mm (+0.38) |
Fine:HO |
3.5 mm |
3.5 mm |
1:87.1 |
16.48 mm (+0.41) |
10.50 mm (+0.40) |
Fine:TT |
1/10´´ |
2.54 mm |
1:120 |
12.0 mm (+0.32) |
7.62 mm (+0.36) |
Fine:N |
1.9 mm |
1:160 |
8.97 mm (+0.17) |
6.50 mm (+0.08) |
- Näide: standardmõõdus mudeli nimi on „Proto:48”, sama mõõtkava kitsarööpmelise mudeli nimi on vastavalt „Proto:48n3”.
- Mudeli rööpavahena on kirjas väikseim lubatud laius, suurima rööpalaiuse leidmiseks tuleb juurde liita sulgudes toodud arv (millimeetrites).
- Vahemikuna antud arvud on suuremad, kui on tehniliselt sobilik lõtk – seega on antud võimalus kasutada erinevaid rööpalaiusi. Näiteks „Proto:87“ korral 16.48 – 16.78, 16.49 -16.79 jne…)
- Suhtarvust tuletatud nimed on kas millimeetrites või tollides.
NMRA S-1.2 Populaarsete mudelraudteede standardid |
|||||||
Formaadi nimi |
Suhtarv mm / ft |
Mõõtkava |
Mudeli prototüüp / indeks / rööpalaius |
||||
Standard |
Tuletatud |
1435 Indeksita |
914 „n3” |
762 „n30” |
610 „n2” |
||
1´´ |
25.40 mm |
1:12 |
120.65 mm |
||||
¾´´ |
19.01 mm |
1:16 |
88.90 mm |
||||
F |
15 mm |
15.00 mm |
1:20.32 |
70.69 mm |
44.85 mm |
||
1:22 |
13.5 mm |
1:22.5 |
44.85 mm. (arvutuslik prototüüp 1000 mm.) |
||||
1:24 |
12.7 mm |
1:24 |
44.85 mm. (arvutuslik prototüüp 1067 mm.) |
||||
1:29 |
10.5 mm |
1:29 |
44.85 mm. (arvutuslik prototüüp 1300 mm.) |
||||
#1 |
3/8´´ |
9.52 mm |
1:32 |
44.85 mm |
28.6 mm |
||
O |
¼´´ |
6.35 mm |
1:48 |
31.75 mm |
19.05 mm |
16.50 mm |
12.70 mm |
S |
3/16´´ |
4.76 mm |
1:64 |
22.43 mm |
14.30 mm |
||
OO |
4.0 mm |
4.0 mm |
1:76.2 |
19.05 mm |
|||
HO |
3.5 mm |
3.5 mm |
1:87.1 |
16.50 mm |
10.49 mm |
7.01 mm |
|
TT |
1/10´´ |
2.54 mm |
1:120 |
11.94 mm |
|||
N |
1.91 mm |
1:160 |
8.97 mm |
6.50 mm |
4.50 mm |
||
Z |
1.40 mm |
1:220 |
6.53 mm |
- Mõõtkavade 1:22 ja 1:24 kohta kasutatakse üldist terminit „kitsarööpmeline raudtee”.
- Mõõtkava 1:29 kohta öeldakse „veidi kitsam raudtee”..
- Kõigis mõõtkavades on mudeli rööpalaiustena kirjas vaid väikseim lubatud rööpavahe.
NMRA S-1.3 Õue-ja aiaraudteede standardid |
||||||
Formaadi nimi |
Suhtarv mm / ft |
Mõõtkava |
Rööpalaius |
Rööpa kood |
||
Standard |
Tuletatud |
Mudel |
Prototüüp (arvutuslik) |
|||
G |
15.0 mm |
1:20.3 |
45.00 mm (+0.54) |
914 mm |
225 |
|
G |
13.5 mm |
1:22,5 |
45.00 mm (+0.54) |
1000 mm |
225 |
|
G |
12.7 mm |
1:24 |
45.00 mm (+0.54) |
1067 mm |
225 |
|
G |
12.2 mm |
1:29 |
45.00 mm (+0.54) |
1300 mm |
225 |
|
G |
3/8`` |
9.53 mm |
1:32 |
45.00 mm (+0.54) |
1435 mm |
225 |
OHI |
¼´´ |
6.35 mm |
1:48 |
31.75 mm (+0.89) |
1435 mm |
175 |
O27 |
Rongid 10% väiksemad, rööpad samad, trassi väikseim kurviraadius 27 tolli |
|||||
SHI |
3/16´´ |
4.76 mm |
1:64 |
22.43 mm (+0.56) |
1435 mm |
175 |
- Õue-ja aiaraudteed rööpalaiusega 45 mm. kannavad siin ühist tunnusnime „G”.
- Õueraudteede puhul on seosed prototüübiga kaudsed – raudteed jagunevad vaid kitsarööpmeliseks ja standardlaiusega raudteeks.
- Rööpa kood on rööpa kõrgus tuhandik/tollides (näit: 0.225´´) ja õueraudteede puhul on see number palju suurem, kui tubastel sama mõõtkava mudelitel.
- O27 – omapärane võte lisada mõõtkava nimele („O”) väikseima läbitava kõvera raadius.
Ameerika regiooni mudelraudteede omapärad avalduvad läbi märksõnade üldine suurushullustus, avarus, kohati kõle, tööstusmaastik, hõre hoonestus, paljud ehitised on valminud eelmise sajandivahetuse paiku, vähese loodusliku kattega hiiglaslikud mäed ja kivikõrbed, mitme veduriga kaubarongid, kaubarongid on ülipikad ja aeglased, reisironge on vähe ja valik on väike, miljöö tõetruu kujundamine. Ameerika rongimees on eelkõige vedurijuht, kes pult käes jalutab rongiga kaasa kogu mitmekümne või –saja meetrise teekonna. Teine lemmiktegevus on kõikvõimalikud manööverdamised. Klubi makettidel lisandub bürokraatia mängimine (vagunite arvestuskaardid)!
Ameerika mandri prototüüpide põhilised rööpalaiused.
1676 mm – Argentina, Tšiili 762 mm – igal pool va. Kanada
1600 mm – Brasiilia 760 mm – Antigua ja Barbuda, Bolivia, Haiti
1588 mm – USA (tramm, linnaraudteed) 750 mm – Argentina, Paraguay, Uruguay
1495 mm – Kanada (tramm, linnaraudteed) 700 mm – Argentina
1435 mm – kõikjal 610 mm – USA, Antigua ja Barbuda
1067 mm – Kesk- ja Lõuna-Ameerika 600 mm – Argentina, Brasiilia, Paraguay, Peruu
1000 mm – Kesk- ja Lõuna-Ameerika 597 mm – Brasiilia
914 mm – Igal pool 500 mm – Argentina
Ameerika mudelraudteede standardid.