Tere, Külaline
Kasutajanimi: Parool: Pea meeles
Rongimees Einari jutunurk
Kui rongimees.ee on raamat, siis minu jutunurk foorumis on nädalakiri. Seda raamatut täiendan mõned korrad aastas ja uudiste edastamiseks jääb sellest väheks. Palju väikseid aga huvitavaid asju jääb hoopiski kirja panemata. Foorumisse postitamine on kordades lihtsam artikli üleslaadimisest veebilehele. Kasutan selle uue võimaluse rõõmuga ära. Loomulikult on jutunurk kommentaatoritele avatud, aga uusi alateemasid kasutajad siia lisada ei saa.

Rongimees Einar
  • Lehekülg:
  • 1

TEEMA: 12 juuli 2018 - 3 uudislugu

12 juuli 2018 - 3 uudislugu 12.07.2018 21:43 #1465

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 412
  • Sind on tänatud: 32
Teen siis niipidi, et kõige värskem kõige esimesena.

Poolhaagisega veoautol lõhkes tagumise ratta rehv. Pauk oli äge ja tolmupilv võimas - tõeline sõjafilmi olustik. Meie maja vastu ehitatakse vanale aiandi kinnistule uut elamurajooni ja hetkel käib uute torustike paigaldus. See veoauto oli just liivakoormaga kohale jõudnud, kui pauk käis. Homme hommikul mõõdan väikese aknaruudu üle, võtan klaasikillud ja kivi akende vahelt välja, helistan autot rentivale firmale ja õhtuks lubati uus klaas kohale tuua.

Kolmapäeval käisin siis lõpuks AHHAA-keskuses ka ära (varem lihtsalt ei olnud vaba aega ega vaimu). See nende HO-mõõtkavas makett on täitsa vägev värk ja töödejuhataja kõva poiss. Esiteks on see ju avalik makett, mis peab töötama võimalikult laitmatult ka siis, kui kedagi omadest kõrval ei ole. Siit tuleb vajadus teha palju asju hoolikamalt või isegi oma käe järgi ümber, sest algselt on need liikuvad asjad ikkagi mänguasjadeks mõeldud. Sellel maketil vurab ringi siis minule teadaolevalt esimene mudeltramm Eestis. Käima paneb selle mõni külastaja, kes validaatoriga nö pileti ostab. Rööpad on Piko r360mm kõverad ja fleksid (meister arvas, et kui peaks tegema kunagi järgmise, siis teeb ainult fleksidest). 5-osaline 3-e pöördvankriga tramm on kergeke ja kontakt rööbastega annab algseades soovida. Nii pandigi juurde lisaraskust ja esimese vaguni alla ka kiudjuhtmest tehtud harjased, mis ühelt poolt puhastavad rööpaid ning on teisalt täiendavaks voolukontaktiks. Kõige nõrgem lüli tundub olema vasest kontaktorid, mis ratastelt voolu mootorile peaks üle kandma. Nende vedruomadused on pea olematud, mistõttu painduvad kergesti ratastest eemale. Ebasobivate materjalide kasutamine tundub olema mingi üleüldine trend sest ka ühel Piko uutest veduritest, mis sügisel sai ostetud, on sama jama. Faller-Car bussi rada sai hästi paika, aga bussi enda jooksutamine ilma kõrvalseisja abita hästi välja ei tule. Nad panid küll juurde lisaakud ja ühe bussipeatuse alla induktiivvoolul lisalaadimise, aga sõiduaeg on ikkagi väike. Effektidega suurustavatel makettidel on seega mitu ühesugust masinat, mida kogu aeg vahetatakse (üks sõidab, teised on laadimisel). Maketil saab näha ka Tartule iseloomulikke hooneid. Esialgne kava oli muidugi suurem, aga need paar loobumist oli mõistlik otsus - maketile poleks nad suurt juurde andnud, aga peavalu ja liigset tööd küll. Astuge siis sisse, vaadake trammi ja bussi ning raekoda, ülikooli peahoonet, kaarsilda ja AHHAA-keskuse hoonet. Viimase mõõtkava on selline kombineeritud - pikkus ja laiust on vähendatud rohkem kui kõrgust, aga ainult nii ta sinna maketile sobiski - kes ei tea, arvab, et täpselt mõõtkavas. Ma ei jätnud meelde selle firma nime, kes selle valmis tegi, aga tip-top asi sai.


Teisipäeval käisin üle mitme aja jälle muuseumis ronge kõpitsemas ja rööpaid puhastamas. tegelikult oli vedurite remont (kui võimalik) tehtud ära juba kodus paar nädalat varem. Piko auruvedur BR55/G7.1, mis ostetud 2011 aastal. on siis vanaraud. Ülekanderattad on nii kulunud, et mootori jõud kaugemale ei jõua. Samas on ka hammasrataste pesad kulunud, nii et uusi sinna ei istuta. Ostame siis nüüd uue samasuguse asemel. On küll kõige primitiivsema ehitusega (just tiislite värk), aga väga töökindel ja vastupidav. Vanake BR38 (ostetud 2004) sai uued kummid ja vurab jälle paar kuud. Nende tagavarakummide kvaliteet on viimasel ajal lausa olematu - Piko omad lähevad ribadeks, Roco omad kivistuvad (!?!) ja murenevad siis. Roco auruveduriil BR50 oligi just nii. Kõige uuem vedur - Piko BR106 (ostetud sügisel 2017) oli ka juba töölaual. Keerasin ta rattad ülespoole, panin juhtmed rataste juurde ja … prillid läksid imestusest tuliseks. Niisiis, B´-B´ telgedega (tiisliga ülekanne) mõlemad siserattapaarid olid täiesti kaheksas! Muuseumi maketil nad nii ulatuslikku kuumakahjustust küll saada ei võinud, seega pandigi need juba sellisena alla. Müra tuli siis sellest, et loperdavad rattad käisid aeg-ajalt vastu tiisliratta vasturaskust. Hetkel on juba müra vähem, sest mis liigub, see kulub...


Sellised lood siis.


Rongimees Einar
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).
Järgnev(ad) kasutaja(d) tänas(id) sind: Traatsaba

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

12 juuli 2018 - 3 uudislugu 24.07.2018 16:15 #1466

  • Soobel
  • Soobel avatar
  • Pole saidil
  • Vana tegija
  • Vana tegija
  • Postitusi: 235
  • Sind on tänatud: 43
Mis sa nende lõpnud veduritega teed? Peaks hakkama maad kuulama, kust koletise vedurile mootorit ja juppe leida.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

12 juuli 2018 - 3 uudislugu 26.07.2018 20:53 #1467

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 412
  • Sind on tänatud: 32
Vedurid kuuluvad Mänguasjamuuseumile ja enne mahakandmist tervikut kõrvale panna ei saa. Üht-teist seestpoolt aga kindlasti. Ise plaanin ka viimases hädas mõned kummid ümber tõsta.


Rongimees Einar
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

12 juuli 2018 - 3 uudislugu 07.08.2018 13:33 #1468

  • dmmedia
  • dmmedia avatar
  • Pole saidil
  • Uus foorumlane
  • Uus foorumlane
  • Postitusi: 9
  • Sind on tänatud: 3
Kulunud hammasrattaste pesasid võiks 3D printeril nailonist trükkida, siis kestavad kauem, kui tavaline plastmass. 3D printimine ja käsitsi kokkupanemine peab uuest vedurist üsna odavam olla.
Minu kogemus - HO, HOm - DC analoog - stardikomplekt - Lima, Fleishmann, Tillig - arvutiprogramm SCARM, ehitan Jaapani moodulmaketi

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

  • Lehekülg:
  • 1
Lehe loomiseks kulus: 0.235 sekundit
Kasutatav tarkvara Kunena Foorum