Tere, Külaline
Kasutajanimi: Parool: Pea meeles
Rongide mudelid

Mudel ja prototüüp, tehnilised küsimused, dekoodrid, soundi- ja aurugeneraatorid, dekoodrite seadistamine ehk CV, kollektsioon.
  • Lehekülg:
  • 1

TEEMA:

Brawa vagunite rattad 30.03.2021 15:46 #2030

  • Pernau
  • Pernau avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Noor foorumlane
  • Noor foorumlane
  • Postitusi: 30
  • Sind on tänatud: 12
Tere, 

Targematelt abi vaja. Sai soetatud Brawa II Maailmasõja eelsed pikad 4-teljelised vagunid. Enne ostu uurisin, kas Brawa veerem Märklini rööbastel jookseb? Koduleheküljelt vastati, et Brawa toodang sobib Märklini rööbastele suurepäraselt, väga lihtne vooluvõtu tald kabiinivalgustuse jaoks külge panna jne. Kaup tellitud ja käes vt. foto 1 ja 2. Jama selles, et paraku jookseb viimase vaguni vanker rööbastelt maha. Just sellistes kohtades, kus peale haruteed järgneb kurv või rong manööverdab tagurpidi. Asusin asja uurima. Esmalt vahetasin vaguneid, aga tulemus sama: ikka jookseb lõpp rööbastelt maha. Vagunid tundusid üsna kerged, sai vagunitesse pandud raskust, aga see olukorda ei lahendanud. Lähemal uurimisel selgus, et Märklini ja Brawa ratta profiilid on täiesti erinevad, Märklini sisemine flants on kõrgem ja veidi teise profiiliga (vt foto 3, vasakul Märklin ja paremal Brawa). Proovisin ka Brawa rattad vahetada Märklini omade vastu, kuid ilmnes uus probleem: Märklini telje välimine laius (teraviku otsast teraviku otsani) 24,5 mm, Brawa oma on aga 22 mm, mis tähendab seda, et alusvankrisse Märklini rattapaarid ei taha mahtuda- vankri otsad telgede juures punnitavad väljapoole ja pole ilus vaade. Lisaks poob vanker rattad kinni ja vanker mitte ei veere rööbastel, vaid lihtsalt lohiseb. Mida nüüd ette võtta? Märklinil alusvankri ühendus vaguniga rohkem keskel ja Brawale ei sobi. Ettevaatlikult Märklini ratta telje otsad 2,5mm lühemaks viilida? Brawa pakub ka AC-süsteemi vahetusrattaid 5,5 EUR tk, kokku siis 22 EUR/vaguni kohta + saatmine. Kas keegi oskab soovitada, kas see lahendaks probleemi?  Kui raha peale kuri poleks, siis ostaks mingid Märklini 4-teljelised ja vahetaks kabiinid ära, aga see veel kallim variant. Seega, igasugused mõtted teretulnud! 
Lisatud failid:

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Brawa vagunite rattad 30.03.2021 18:12 #2031

  • mty
  • mty avatar
  • Pole saidil
  • Spetsialistist foorumlane
  • Spetsialistist foorumlane
  • Postitusi: 146
  • Sind on tänatud: 17
kahtlustan, et sama tootja sama toote ac rattad on t2pselt samade m66tude ja profiiliga, lihtsalt elektriliselt isoleerimata...

pead ilmselt posti- v6i pidurivagunit koosseisu l6pus jooksutama hakkama...

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Brawa vagunite rattad 30.03.2021 18:44 #2032

  • Ivar S.
  • Ivar S. avatar
  • Pole saidil
  • Vana tegija
  • Vana tegija
  • Postitusi: 194
  • Sind on tänatud: 29

Las ma arvan. Juhtub nii nagu pildil?
Selles et Brawa rattad pöörangust välja viskab ei ole tõenäoliselt süüdi mitte ainult rattad, vaid ka pöörangud.

Brawa ratas on mõnevõrra madalama ja järsema äärikuga kui Märklini ratas. Tõenäoliselt satub Brawa ratta äärik sinise ringiga märgitud pöörmesule otsale ja tõuseb üles ja tulebki rööpalt maha.
Miks viimase vaguni viimane pöördvanker? Sest see on ainuke pöördvanker koosseisus mida ei tõmmata sisekurvi poole  ja tsentrifugaaljõud teeb antud juhul oma töö.
Tagurpidi sõites peaks siis maha tulema sõidusuunas esimene rattapaar?
Mul oli Piko pööranguga samalaadne probleem ja lahenduseks oli pöörmesule viilimine.
Koledad ja veel koledamad h0 elektrivedurid; ČSD; Piko SmartControl, ESU ECoS2.1
Pühakirjas seisab: "Palehigis pead sina oma igapäevase mudelraudtee nimel rügama!"
Lisatud failid:

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Viimane muutmine: lisas Ivar S..

Brawa vagunite rattad 31.03.2021 17:35 #2033

  • Pernau
  • Pernau avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Noor foorumlane
  • Noor foorumlane
  • Postitusi: 30
  • Sind on tänatud: 12
Tänan mty ja Ivar! 
Head mõtted, lisasin koosseisu kaubavaguni ja tõesti tulemus parem! Viimase vaguni vanker viskas nüüd iga 5-6 kord end maha. Jälgisin seda probleemset kohta, vankri esimene rattapaar "komistab" rööbaste liitekohal ja teine paar vankris tõmbab end viltu teise ringi kohal. 
Proovin veidi viiliga tööd teha rööbastel ja ühelt vanalt Märklinilt võtsin rattad ka alt ning üritan lihvida ettevaatlikult neid teljeotsi lühemaks, et vankrisse ära mahuks.  
Lisatud failid:

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Brawa vagunite rattad 01.04.2021 08:33 #2036

  • Ivar S.
  • Ivar S. avatar
  • Pole saidil
  • Vana tegija
  • Vana tegija
  • Postitusi: 194
  • Sind on tänatud: 29
Kui Märklini ja Brawa rattapaari teljed on sama läbimõõduga, siis oleks ehk lihtsam rattad telje peal ära vahetada? Ma ei usu et teljele uue koonuse viilimisest head nahka tuleb, see materjal millest telg tehtud, peaks olema nn. "silver steel" ehk kalibreeritud ja legeeritud ümarteras. Tavalised viilid ei pruugi eriti peale hakata.
Koledad ja veel koledamad h0 elektrivedurid; ČSD; Piko SmartControl, ESU ECoS2.1
Pühakirjas seisab: "Palehigis pead sina oma igapäevase mudelraudtee nimel rügama!"

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Brawa vagunite rattad 01.04.2021 17:27 #2037

  • Pernau
  • Pernau avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Noor foorumlane
  • Noor foorumlane
  • Postitusi: 30
  • Sind on tänatud: 12
Ivar S. : Kui Märklini ja Brawa rattapaari teljed on sama läbimõõduga, siis oleks ehk lihtsam rattad telje peal ära vahetada?
Oot, see on minu jaoks midagi täiesti uut... kas HO mudelitel on rattad telje pealt maha võetavad ja vahetatavad ?!  

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Brawa vagunite rattad 01.04.2021 19:33 #2038

  • Ivar S.
  • Ivar S. avatar
  • Pole saidil
  • Vana tegija
  • Vana tegija
  • Postitusi: 194
  • Sind on tänatud: 29

Oot, see on minu jaoks midagi täiesti uut... kas HO mudelitel on rattad telje pealt maha võetavad ja vahetatavad ?!  

Ühest tükist rattapaarid ei ole, nende tootmine ei oleks niiviisi mõttekas. Ratta maha võtmiseks on aga vist vaja spetsiaalset tõmmitsat, väike näide:
www.fohrmann.com/en/model-railway-wheel-puller-h0.html
Koledad ja veel koledamad h0 elektrivedurid; ČSD; Piko SmartControl, ESU ECoS2.1
Pühakirjas seisab: "Palehigis pead sina oma igapäevase mudelraudtee nimel rügama!"
Järgnev(ad) kasutaja(d) tänas(id) sind: Pernau

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Brawa vagunite rattad 02.04.2021 10:03 #2039

  • Ivar S.
  • Ivar S. avatar
  • Pole saidil
  • Vana tegija
  • Vana tegija
  • Postitusi: 194
  • Sind on tänatud: 29
Üks võimalus on proovida Brawa rattaid telje peal natuke (~0,5 mm) koomale koputada. Sellest võib, aga ei pruugi abi olla.
Koledad ja veel koledamad h0 elektrivedurid; ČSD; Piko SmartControl, ESU ECoS2.1
Pühakirjas seisab: "Palehigis pead sina oma igapäevase mudelraudtee nimel rügama!"

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Brawa vagunite rattad 02.04.2021 14:42 #2040

  • Soobel
  • Soobel avatar
  • Pole saidil
  • Vana tegija
  • Vana tegija
  • Postitusi: 261
  • Sind on tänatud: 48
Märklini rattaid vist lammutanud ei ole, need võivad olla võlli peal kuumistuga ega tarvitse kadudeta lahti käia. Olen ise rattakodarast võlli treinud elektridrelli otsas, lihtsalt olen muukviiliga otsa koonusesse lihvinud ja pärast peente liivapaberitega viimistlenud. Ei tarvitse muidugi häid tulemusi anda. Teistel ratastel on plastpuksid ja muud osad vahel, neid saab küll kodustes tingimustes rahumeeli kokku ja lahku ja pikali ja laiali pressida. Ma vist laseks drelli peal vajaliku pikkusega võllid välja ja lükiks vanad Piko rattad peale. Kuigi igaühel ilmselt ei ole kodus karbis vanu Piko rattaid ja isetehtud võlliga on teine häda: seda koonust pole lihtne ideaalselt siledaks lihvida ja kui vaguni puksid on plastist, siis võivad need pukse kulutama hakata.
 

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Brawa vagunite rattad 02.04.2021 16:55 #2041

  • Pernau
  • Pernau avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Noor foorumlane
  • Noor foorumlane
  • Postitusi: 30
  • Sind on tänatud: 12
Häid pühi ja tänud kaasa mõtlemast! Proovisin järgi, Märklini rattad tulevad ka kenasti telje pealt maha. Telg kruustangide vahele ja mõlemalt poolt veidi koputada ning tõesti töötab! Tänud hüva nõu eest! Paraku abi sellest palju polnud: brawa telg on jämedam ja Märklini rattad Brawa teljele ei lähe. Mõte läks korraks ka sellele, et märklini rattad üle puurida, aga õiges mõõdus puuri pole. Varuosade kastis olid mõned Roco rattad, nende telg väiksema läbimõõduga, kuid nende teljed veel pikemad kui Märklinil. Sai siis Märklini telge 45-kraadise nurga all väikse käia peal lühemaks tehtud. Päris tehase otsi ei saanud, aga rattad vähemalt veerevad nüüd. Brawal õnneks vaguni puksides plekist vooluvõtu klemmid sees ja seetõttu ehk plastikpesa teljeots väga sööma ei pääse. 

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Brawa vagunite rattad 02.04.2021 18:48 #2042

  • Ivar S.
  • Ivar S. avatar
  • Pole saidil
  • Vana tegija
  • Vana tegija
  • Postitusi: 194
  • Sind on tänatud: 29

Brawal õnneks vaguni puksides plekist vooluvõtu klemmid sees ja seetõttu ehk plastikpesa teljeots väga sööma ei pääse. 

Õlitamist ei tasu samuti unustada, muidu ei ole puksidest varsti suuremat järel.
Koledad ja veel koledamad h0 elektrivedurid; ČSD; Piko SmartControl, ESU ECoS2.1
Pühakirjas seisab: "Palehigis pead sina oma igapäevase mudelraudtee nimel rügama!"

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Brawa vagunite rattad 04.04.2021 08:34 #2043

  • Pernau
  • Pernau avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Noor foorumlane
  • Noor foorumlane
  • Postitusi: 30
  • Sind on tänatud: 12
Eile jõudsin siis lõpuks ka ennast rahuldava lahenduseni. Sain eile tavalisele treipingile ligi, rattad teljelt maha ja telg treipinki. Nii väikest tera ei olnud, et oleks saanud telge lõigata, aga viil 45-kraadise nurga all peale, pärast peenviiliga särama ja väga kenad teleotsad tulid! Nagu tehase omad juba. Päris brawa originaalpikkust (22,5mm) ei saanud, teljed tulid 22,6..23 mm, aga mahtusid kenasti pesadesse ja rattad veerevad nüüd vabalt. Tänud Ivarile, Sooblile ja mty le heade mõtete eest! Soobli drelli-idee pani mõtlema, kellel mu tuttavastest on treipink :)

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Brawa vagunite rattad 06.04.2021 16:45 #2044

  • admin
  • admin avatar
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 494
  • Sind on tänatud: 39
Seda, et HO jaoks on kasutusel erinevate profiilidega rattapaarid teadsin juba ammu (jäi kataloogidest silma). Et asi mind ennast ei puudutanud, siis teemasse ka ei süvenenud. Nüüd otsustasin ennast veidi harida ja vaadata, mida ütlevad Euroopa normatiivid. Kõik probleemid ongi seal ilusasti kirjas ja etteruttavalt võin öelda, et Brawa eksperdid ajasid puhast udu!!! www.morop.eu/index.php/de/nem-normen.html

Kõik normatiivid on küll ainult saksa või prantsuse keeles, aga joonised ja numbrid tõlkimist ei vaja, nii et tasub uurida. Et arvusid on vaja kõrvutada ja need on laiali erinevate NEM-dokumentide all, siis oleks need mõistlik välja printida.

NEM 110 - Rööbaste ja pöörangute mõõdud
NEM 120 - Rööpa profiilid
NEM 310 - Rattapaaride mõõdud
NEM 311 - Rattaprofiil
NEM 313 - Sirge otsaga võll ja selle pesa
NEM 314 - Koonusega võll ja selle pesa
NEM 340 - Teiste süsteemide rattad, rööpad ja rattaprofiilid.

NEM 340 on täielikult pühendatud Märklini toodetele (mõõtkavad HO ja 1), mis ei vasta peaaegu üheski kohas Euroopa üldistele mõõtudele. Näiteks, kui HO rööpavahe on 16,5mm (max 16,8mm), siis Märklini HO nimimõõt on 16,6mm (max 16,7mm). Samamoodi erinevad kõik HO rööpa- ja rattaprofiilid ning rööpaniitide mõõdud. Seda on tõesti palju ja probleemid rööbastel püsimisega loomulikud. Uskumatu, et tootja esindaja nii halba nõu oskas anda.

​​​​​​​Rongimees Einar   
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

  • Lehekülg:
  • 1
Lehe loomiseks kulus: 0.213 sekundit
Kasutatav tarkvara Kunena Foorum