Auruvedurite mudelid

See on omamoodi kataloog, kus kirjas kõik põhilised Eestis sõitnud vedurite seeriad alates aastast 1912. Iga veduri kohta väike info-tabel, võimalusel mudeli või prototüübi pilt ja seejärel ka mudelite loend (kui ikka mudelid olemas on).

Info-tabelis on üksjagu palju täitmata lahtreid. Kui asi puudutab tootmist, Eestis sõitmist ja arvelolekut, siis on puuduvad andmed igati loomulikud. Paraku puuduvad andmed vahel ka pikkuse, baasi, kõrguse ja laiuse kohta. Tõsimeelsed raudtee-uurijad ei pea neid arve vajalikuks ja kogu tähelepanu on jõumasinal, veoratastel ja ka kütusevarul. Mudelraudtee jaoks on olulised aga just gabariidiga seotud numbrid (sõitmise võimalikkus ja gabariidi suurenemine erinevatel kõveratel, läbimahtumine sildade ja 2 korruse alt). Ameerikas aetakse mudelraudtee-värki väga ausalt – sobivus kõveratele ja pöörangutega on standardites kirja pandud läbi prototüübi mõõtude. Seega on sealsed mudelid tehniliselt täpsed koopiad. Ka vene tootjate kaup on prototüübi-truu. Seevastu Euroopa tootjad võtavad müüginumbrite suurendamise nimel ette ka „väikeseid muudatusi“.

Paljud vene kirjetega vedurid on tuunitud või ehitatud ümber Euroopa, Briti või Ameerika mudelitest. Pardakirjed, vapid, hüüdlaused jm on saadaval läbi interneti vahendusel (nimetatakse dekaalideks).

 

Vedurite hüüdnimed.

O-seeria: „Ovetška“ (lambuke)

SchA (S160): „Šarik“ (pallike, samas ka väga levinud ja heatahtlik koera nimi).

„Klappenschlangen“ (saksa keelest lõgismadu). Selle pahatahtliku nime põhjuseks oli kaugele kuuldav seotiislite klõbin.