Artiklid

Aasta 2018 mudelraudteedel

Aasta 2018 mudelraudteel

Alustan seekord küsimärgist, mis eelmisel korral („Aasta 2017 mudelraudteel“) vastuseta jäi. Teemaks oli kummalised lood mudelraudtee elektri ja elektroonika raamatute tellimise ning tellimuste tühistamistega. Loo üleslaadimise päevaks (15 märts 2017) oli järjekordselt tellitud raamat jäänud saabumata. Jäigi, sest Saksamaalt tuli teade minu tellimuse tühistamise kohta. Kuhu see raamat kadus? Sügisel leidsin üles – kogu partii ostis ära Conrad-punkt-de, et siis ainuõigust omades see kallimalt ja priske postikuluga maha müüa. Armastuses ja raha väljapressimises on vist kõik lubatud.

Siirdudes selle aasta uudiste juurde, võime teha ka tagasivaate eelmisele aastajutule. Vahendasin seal Jiri Indra pessimistlikke arvamusi Euroopa suurtootjate allakäigust ning vene turu (seega ka teiste rööpalaiusega 1520mm riikide) vaateväljast väljaarvamise kohta. Kõik on osutunud tõeks. Meile traditsiooniliste ja tuttavate firmade seas on ära tunda üksjagu palju allakäiku, aga õnneks on ka heas tempos jätkamist ja isegi liikumist tõusvas joones. Et ka Teie neid tendentse lihtsalt ja äratuntavalt näeksite, siis ehitan seekord loo üles teistsuguse loogika järgi. Seekord ei jaga ma lugu alalõikudeks tootegruppide kaupa, vaid tootjate kaupa võrdlusvõimaluse järgi. Väikesed ja kahtlemata edukad, jätan lõpupoole. 

Vene veerem või N-Liidu raudteeajalooga seonduv on siis sel aastal „out“. Ei mingeid täiesti uusi mudeleid (meenutagem eelnevate aastate saaki – 2M62, ChMe3, S160). Isegi vanade mudelite uusi partiisid on vähe (M62 erinevad disainid peaaegu puuduvad). Erandiks on vaid „Ludmilla“ (BR231, 232, 241 ja 242), neid siiski tehakse ja igas mõõtkavas. Ainuke firma, kus on olemas mitme tootega vene veeremi programm, on „Heris“.

Maailm toimib tasakaalul, ja kui kusagil on märgata aktiivsuse vähenemist (tootjad) siis keegi peab ju just vastupidi tegema. Need on standardite ja normatiivide loojad (2017 aastal loodud või parandatud aktid jõuavad meieni nihkega). Euroopas jätkub parandamiste töö juba mitmendat aastat järjest ning 2017 aastal tehti suured muutused ära ka Ameerika dokumentatsioonis. Neist olulistest muutustest kirjutan siis kõige lõpus.

Ahjaa, midagi väga head jäi sel korral silma ka. Nii on muutunud uudistoodete eraldi esiletoomine (reeglina pdf-listid) heaks tavaks ja erandeid on väga vähe.

Sellega on väike sissejuhatus aastasse 2018 lõppenud.

 

Tandem Roco-Fleischmann

Kõigi aegade nirum valik – Rocol 48 toodet ja Fleischmannil 29 toodet. Digivärgid on neil muidugi ühised (Z21 CDE-boosteri adapter ja Z21 detektor), nii et kokku vaevalt üle 70-ne asja. Ainuke, mis tähelepanu äratas, oli Roco toodetud postiauto ja postibuss (kas tõesti uue suuna otsimine?).

 

Tillig – Piko – Uhlenbrock – ESU

Kuidas need 4 omavahel seotud on, selgub kohe.

Kõigepealt Tilligist, mis paneb edasi täie rauaga – TT uudistoodete kataloog on 65 lk, HO oma 24 lk ja kitsarööpmeliste lehed on ka olemas. Äramärkimist väärivad minu meelest mõned TT-kaubad: uued kõverpöörangud, auruveduri BR 52 uus partii ja valik veoautosid.

Piko uudsevilja kataloog on võimas, tervelt 349 toodet ja esiletoomiseks sobilikku kaupa on ka üksjagu. Mõõtkavale G valmib vedur BR 131 („Ludmilla“). Kõik järgnevad uudised on aga HO-mõõtkava jaoks. Väga palju on seekord elektrironge ja -vedureid, aga on ka Hiina pardakirjetega DF7C ning Poola kirjetega M62-versioon (üldse paistab Poola pardakirjetega veeremi suur hulk selgelt silma). Täieneb ka Piko rööpaprogramm, sest lisanduvad betoonliipritega fleksid ja pöörangud. Täiesti uus kaubaartikkel on aga Kadee sidurid (#56043), mis peaks tulema müügile selle aasta III kvartalis. Kas need vastavad Kadee standardile „18“ või on teistsuguse õla pikkusega, info puudub. Üks paar hakkab maksma igatahes 7.50€.

Nüüd hakkab siis 4 firmat ühendav jutuosa. Uudistoodete seas on ka uus juhtimissüsteem – käsipult „Piko SmartController“ ja libatsentraal. Piisab esimesest pilgust lisatud pildile, et öelda, seda me oleme juba näinud. Nii ongi – Piko uus süsteem on tegelikult Uhlenbrocki Daisy II digikomplekt, mille mõned aastad tagasi võttis oma stardikomplektide varustusse ka Tillig. Välimus on täiesti identne va „pardakirjed“. Otsustades hinna järgi (Piko oma on originaalist 50€ odavam), on väike erinevus siiski olemas (libatsentraali nimeks on Piko SmartControl light). Tillig paraku juhtimisseadmeid eraldi ei müü, ja nii ei saa me Tilligi logoga toote erinevuste kohta mingit aimu. Piko selline juhtimisseadmete väljavahetamine on küll pommuudis. Alles 3 aastat tagasi toimus eelmine vahetus ja kasutusele tuli puutetundliku ekraani ja kontrolleriga käsipult koos sobiva libatsentraaliga (tegelikult ESU „Mobile Control II“ analoog). Mingi põhjus sellisel muutusel peab olema. Ise kaldun arvama, et kokku oli üritatud panna kokku mittesobivaid asju. Võtame loogiliselt – need kes armastavad nutiseadmeid jõllitada, maketti ei vaja, ning tõsised rongimehed tahavad vaadata oma ronge, mitte arvutiekraani. Daisy II käsipult on kena samm tagasi klassikalise rongijuhtimise juurde.

Uhlenbrock tuleb siis ka ära rääkida, kui juba nimetatud sai. Suur hulk mooduleid ja dekoodreid on väikestele mõõtkavadele (N, TT, HOe ja HOm). HO-jaoks on paar Plux22 pesaga dekoodrit. Kõige olulisem toode on ilmselt aga Digitest (#71000), mis sobib (pesad on olemas) kõigi enimlevinud dekoodrite, soundidekoodrite ja moodulite testimiseks. Seade on mõeldud koostööks arvutiga (Windows 7, 8, 8.1 ja 10).

ESU uudistoodete kohta midagi öelda hetkel ei oska, sest see firma on üks neist vähestest, kes ei uudistoodete listi loomist vajalikuks.

 

Viessmann – Vollmer – Kibri

Kolm tootjat olid veel 10 aastat tagasi omaette ja siis oli kõigil ette näidata korralik tootekataloog. Nüüd peame nentima, et ühinemine kokkukuivamise vastu ei aita.

Viessmann on juba aastaid nokitsenud mootori ja tuledega pisividinate kallal. Sel aastal tulevad siis sepp, siga vardas keerutav grillimeister, taskulampi vilgutav automehaanik ning üles-alla käivad töökoja uksed. Traditsioonilisest toodangust tuleb sel aastal lisaks ka digivooluga töötav 2 x 2Ü relee ning töötava noolega võike raudteekraana (HO)

Kibri toob turule sel aastal kõigest 7 toodet ja Vollmeri uudiste lehel on 10 nimetust. Ainukesena pälvis minu tähelepanu mälestusmärk I ja II maailmasõjas hukkunutele (HO). Pilk Mänguasjamuuseumi maketi ehitamise aegadesse mäletab teistsugust pilti – oli palju huvitavaid hooneid ja paar tükki Vollmeri pakutust jõudis ka sellele maketile.

 

Faller – Auhagen – Noch - Busch

Selles nelikus on küll igaüks omaette, aga võrdlemiseks on võimalus olemas küll - kõik nad toodavad hooneid, maastikukatteid ja lisavidinaid ning kõik otsivad aktiivselt uusi võimalusi.

Falleri programm on selgi aastal mahukas ning tähelepanu väärivat on palju. Siinkohal siis valik HO-toodetest. Jaamahoone „Schierke“ (laser-cut, 99,99€), komplektid „2 viilkatusega maja“ ning „2 viilkatusega garaaži“ (mõlemad sobiks ka Eesti-teemalisele maketile), kliiniku hoone (199,99€), suur konteinerite laadimiskraana (349,99€), suur hulk erinevaid konteiner-tüüpi hooneid (peldik, välikontor, ehitussoojakud) ning komplekt „Joogipoe vidinad“ (taarakastid pudelitega ja ilma, euroalused jm). Eraldi toon välja 4-osalise komplekti 50-ndate aastate elamukvartalist, milles on siis sõjakahjustustega hooned ja neist üks lausa varemeis.

*Hindu näitan ma mõnel juhul veelgi – on ju seegi info mudelraudtee asjakeste edasiste võimalike arengute suhtes.

Auhagen on sel aastal suht tagasihoidlik, jätkates juba aastaid tagasi alustatud tööstushoonete detailide sarja iseehitajatele. Mingile laadimisplatsile võib saada mõnusalt vanaaegse lintidel liikuva kopa ning ühe sümpaatse garaažiga ühepereelamu leiab kah (kõik nimetatu on HO-s).

Noch midagi põrutavalt uut sel aastal ei paku. Palju on põllu ja aiapidajate värki, komplekt telegraafiposte, paar tornidega edvistavat tunneliportaali ning üks väga vana kalmistu.

Busch on nüüd siis üles leidnud selle hane, mis kuldmune muneb. Tegelikult leidis juba aastaid tagasi, kui oma HOf väliraudteede sarjaga turule tuli. Tootmine sarjadena on osutunud heaks leiuks ja sel aastal on neid rohkem, kui kunagi varem.

  • Saeveski hooned, seadmed, materjal
  • HOf tankvedur, veekraan, söe laadimissild
  • Jaamahoone „Ilfeld“ + katusealune (ooteruum) + kaubakuur
  • Hipodroom (suur tallihoone, tribüün, kohtunike torn, takistused)
  • Koerte kool (koerad, kuudid, õpperajad ja rajatised)
  • Aianduskeskus (poehoone, sisustus, taimed)
  • Teeremondi vidinad (masinad ja seadmed lõhkumiseks ja parandamiseks, torud)

Palju on erinevaid lisavidinaid, mis maketile kahtlemata elu juurde annavad (kännud ja kettsaed, tuletõrje hüdrandid, töömees elektrikeevitusega jm). Autode osas on pakkuda ka 3-osaline „Lada-Set“, paar „Multicar´i“ ja 4 erinevat traktorit „Belarus“.

 

Stadtimmodell

See firma on nüüd küll uus tegija, aga tungib jõuliselt just hoonete ja lisavidinate turule.  Tundub, et selle aasta üheks moejooneks on kitsarööpmeliste jaamad ja rajatised (Schierke Fallerilt ja Ilfeld Buschilt on juba eelpool mainitud). Stadimmodell lisab „Filisur´i“ jaamahoone ja rajatised (HO ja N) ning „Wieseni“ (HO). Suurim toode on 3D tehnikas kunagine Berlin Kruzbergi jaamahoone (1999,00€ HO ja 699.00€ N). Suur on ka laser-cut tehnikas „Grand Hotel“ (179.99€).  Vidinatest on pakkuda perrooni elektrontablood ja Nf mõõtkavas mittetöötav pargiraudtee. Natuke on ka rongimudeleid – Man rööbasbuss (HO) ja S-Bahn (elektrirong) BR490 (HO).

 

Märklin – Trix – LGB

Üks firma – 3 kaubamärki. Vaatasin neid seekord võrdluse mõttes, sest on need ju Roco ja Fleischmanni kaasaegsed. Tundub, et neil läheb paremini. Märklini (mõõtkavad HO, Z, 1) uudistoode kataloogis on 196 lehekülge. Tõsi, üksjagu palju on lehti ka muidujutu jaoks, aga ikkagi korralik kogus. Vaatasin huvipärast vagunite pikkuseid ja need on 1/12 kuni 1/8 võrra lühemad, kui teiste firmade analoogsetel mudelitel. Siit siis ka see väikese raadiusega kõverate lembus. Trixi (HO ja N) uudistoodete kataloogis on 132 lehekülge. Tundub, et Trix püüab kõverate raadiuse suurenemise tendentsiga kaasa minna ja toob välja uued R3/R4 kõverpöörangud (HO-mõõtkavas). Tähelepanuvääriv toode on HO mõõtkavas 6-teljelise 57t tõstejõuga aurukraana Ardelt mudel (999,99€). LGB on natuke teine maailm ja sinna ma seekord ei süvenenud.

 

Väiksemate või vähemtuntud tootjate pakkumised.

PMT toob välja 9 uut mudelit, põhiliselt HO kitsarööpmeliste jaoks.

Brawa HO mudelite arv on suur, N-mõõtkavas ka BR132 ja BR 232 seeria vedurid.

Panier – mudeleid (HOm ja HOe) on palju.

Kuehn (TT) kavas on palju korduspartiisid uute vormidega (tähisega „Form-Neuheit“).

Pragomodell – mõned uued mudelid sh mootorvagun M21.0 (HOe)

Halling – palju uusi HO, HOm ja HOe mudeleid (trammid ja mootorvagunid).

Proses – uudistoodete seas on ka mootoriga puhastusvagun (HO, 120€).

Preiser – Palju. Lisaks kõikvõimalikele huvitavatele lisavidinatele on ka järgmised HO figuurid; ranna-, pargi- ja peatuse rahvas, postitöötajad, pühapäevasportlased, akvalangistid ja nende paadid, turumüüjad, erinevad ratastega müügikohad, komplekt 33-e värvimata figuuriga (aia- ja kodutööd), 9 erinevat jalkameeskonda. Mõõtkavale G on valik väike, aga tähelepanuväärne; seatapp, jõuluivana külaskäik, abieluettepanek ja ausammas Willi Brandt´ile.

Heris´e uudistoodete kataloogis on seekord 11 lehekülge (eelmisel aastal 6lk, üle-eelmisel 3lk). Domineerivad Prantsuse ja Poola disainiga tooted, aga siin on ka ainuke Euroopas toodetud vene veeremi sari (4-teljelised kinnine vagun ja tsistern, reisvagunid anno 1975 ja 2015).

Digikeijs – Hollandi firma, mis on jõuliselt sisenenud ja aasta-aastalt oma tooteprogrammi laiendab. Sellel aastal lisanduvad 3A digibooster, CDE-adapter boosterite ühendamiseks, LocoNetB adapter, 16-kanaliga tagasiside moodul, ning 3 ahelajagajat (LocoNet, DigiNet ja LocoNet/DigiNet).

 

 

Uued või kustutatud nimed.

Hädl Manufactures – TT vagunid, autod ja lisavidinad
www.tt.haedl.de

BsModels – Belgia e-pood + tootja
www.bsmodels.com

Lux-modellbau – Igasugu hooldus- ja puhastustarbed sh puhastusvagunid.
www.lux-modellbau.de

Joswood – sait kuvab teemaga seotud linkidele ning soovitab domeeninimi ära osta!

 

Paar sõna Briti tootjatest.

Neil on põhiline muidugi oma mõõtkava 1:76 (Briti OO ja OO9), seepärast sobivad Euroopasse vaid rööpad ja spetsiaalselt Euroturule toodetud veerem. Hornby kompaniil on Euroopa jaoks 6 tütarfirmat (Arnold, Electrotren, Jouef, Lima, Rivarossi, Arnold TT), millede uudistoodete list on sel aastal tõsiselt kesine ja seegi vähene meie jaoks vale spetsiifikaga. Ainukese tõelise uudistoote toob välja Elektrotren – HO mõõtkavas Talgo-tüüpi reisivagunite komplektid (mitme erineva disainiga 6-osalised koosseisud ja üksikud vahesektsioonid).  Bachmann´i koduleht on hetkel uuendamisel ja praktiliselt mittetoimiv. Üksikud uudistooted on siiski väljatoodud, mis enamuses Liliput´i kaubamärgi all. Peco pole kunagi Euroopa turu nimel mõnda tütarfirmat loonud aga kaup läheb ju niigi hästi, sest Peco rööpad on ka Euroopas kõrgelt hinnatud.

 

Ameerika

Ameerika veerem on teema omaette ja muidugi väga spetsiifiline. Kuigi neid vedureid-vaguneid on päris palju ka Eestimaal, ma uut veeremit uurima ei hakanud, seda enam, et sellel suurel maal tuleb igal aastal välja oma 1500-2000 uut mudelit! Piirdun vaid mõne firmaga, mille tooted on aegajalt vajalikud ka siin, Eestis.

Kuulus sidurite tootja Kadee pole juba mitu aastat uusi sidureid pakkunud (va õueraudteed) ning toodab vähehaaval juurde hoopis vaguneid.  Viimasteks uudistoodeteks on 2 4-teljelist tsisterni (HO).

Põhiliselt maastikukatete tootjana tuntud Woodland Scenics on vist ka aja maha võtnud ja sellel aastal lisanduvad mõned kokkupandavad hooned (N, HO ja O).

 

Uudised Lätist, Venemaalt jt endise N-Liidu aladelt.

Lätiga (Modela ja Bergs) on lihtne – nemad uudistooteid oma kodulehel eraldi välja ei too. Kuna käin seal vaid mõne korra aastas, siis tõesti ei mäleta enam, mis seal eelmine kord vähem oli.

Ukraina (selline firma on olemas) pakub 2-teljelisi kinniseid vaguneid ja aurukraana PK-6 mudeleid (kõik HO).

Peresvet (TT) on juba aastaid ainuke vene firma, mis annab välja ka uudistoodete lehe. Kohe paistab silma, et enamus tooteid on piiratud koguses (lisan siis sulgudes juurde). Ainukesed piiramatu kogusega asjad on raudteekraana EDK 300/15 mudelid, mis saadaval kahe erineva pardakirjega – N-Liidu ja Saksa DV aegsega. Limiteeritud kaubad on vedur 2M62 (25tk), vene 2-korruselised reisivagunid (2 vagunit komplektis, 100tk), 2-vaguniga komplekt III ajastu magamisvagunitest (100tk) 2-teljelised kaubavagunid (50tk).

Svettofor toob teiste kaupade hulgas välja ka servodekoodri, toimiva pöörangu käsiajami (HO, 515 rubla) ning toimiva ülesõidukoha tõkkepuu (HO, 2450 rubla).

Huvitavad lood seonduvad mehega, kelle nimi on Jiri Indra. Teame teda, kui veduri TU2 ja Pafawag reisivagunite tootjat (HOe). Pragomodeli kodulehelt (Tšehhi) selgus, et ta toodab ka HOe mõõtkavas 4-teljelisi kaubavaguneid. Hiljem leidsin need müügilistis ka vene e-poest nimega Modelldepo. Jiri Indra kodulehel 750mm-punkt-ru pole nendest mudelitest sõnagi. Küll on väike teadaanne peatselt tootmisesse tulevast vedurist TU3. Pilti proovitööst paraku ei näe, sest paljud lingid hiljuti uuenenud kodulehel ei avane. Kas pole veel jõudnud lehe lõpuni seadistada või on tegu teadliku blokeeringuga? Eelmisel aastal ei avanenud samamoodi ju Bacmann-China lehekülg. Kõik on võimalik.

 

Muudatused Euroopa standardites (NEM)

Muutunud on MOROP´i standarditelehe aadress (org asemel eu). Kuigi uuenenud leht pakub ka inglisekeelset versiooni, valitseb NEM-leheküljel puhas vaikus.
www.morop.eu/index.php/de/nem-normen.html

Mõnel korral on paranduse saanud ka alles aasta tagasi vastuvõetud redaktsioonid. Sellepärast lisan sulgudes juurde ka eelmise versiooni kehtestamise aasta.

NEM 102 Ehitusgabariidid sirgel (2016)

NEM 201 Kontaktliini kõrgus (2005)

NEM 611 Rööpa- ja töövoolud (1982)

NEM 641 Digivoolud (2016)

NEM 650 Dekoodrite ühendusjuhtmed vedurites (2016)

NEM 651 6-pesaga dekoodri ühenduste tähised (2013)

NEM 652 8-pesaga dekoodri ühenduste tähised (2007)

 

Muudatused Ameerika standardites.

Muudatused on ulatuslikud – üksjagu standardeid on tühistatud ja leiavad kajastamist soovituslike mõõtude all (RP – Recommended Practices) ning täiendava tehnilise toe (TN – Technical Note) dokumentides.

Tühistatud standardid on S-6, S-7 ja S-8 , millede uus soovituslik redaktsioon asub RP-7 lugude sarjas. Tühistatud RP-8 teema leiab käsitlemist nüüd uuendatud RP-2 all. Tühistatud on veel ka RP-3, RP-3.5, RP-4 ja RP-4.5, aga RP-11 on teinud läbi täieliku uuenduskuuri. Mida need numbriga pealkirjad tähendavad, selgub allpool.

RP-2 Track Gauges (rööpa laius). Uues versioonis numbrid puuduva (!?!), selle asemel on põhjalik õpetus kõikvõimalike vahekauguste ja paksuste mõõtmiseks tööstusliku standardmalliga. 

RP-7 Track Centers and Obstacle Clearences (kõrvalteede vahekaugus ja gabariidi suurenemine kaldes). See dokument on ülevaade järgnevates alalõikudes käsitletud teemadest.

RP-7.1 Tangent Track Centres and Clearance Diagrams. Sisuks sirgete standardvahekaugused neljal erineval ajajärgul ning joonistel kasutatud tähised,  joonised ehitusgabariidi ja tunneliavade kohta + tabelid mõõtudega (4 erinevat ajastut, 11 mõõtkava).

RP-7.2 Curved Track Centers. Vähimad vahekaugused (tabel, 3 ajastut).

            *TN-7 Lisamaterjal (24lk) täielik arvutusmetoodika kõigi RP-7 teemadel.

RP-7.3 Curved Track Obstacle Clearances (gabariidi suurenemine kõveral kalde korral)

RP-7.4 Interurban Track Centers and Obstacle Clearences (linnaraudtee teema).

RP-7.5 Modifying Tangent Clearances Diagrams for Curved Track (gabariidi suurenemine kõveral – suurenemisteguriga täiendatud RP-7.1).

RP-7.6 Using the NMRA Curved Track Center and Obstacle Clearances Assistant. Seeria lõpetab on-line arvutuskeskond, kuhu siis saab igaüks oma veeremi lähteandmed sisestada ning programm annab koheselt vastused vähimate raadiuste kohta. Toimiv arvutuste leht on eraldi, see siin on aga arvutuskeskonna kasutamise õpetus.

RP-11 Erineva veeremi ja kõverate sobivus. See on uus redaktsioon. Vanemat varianti kasutasin oma „Standardid Rongimehe Moodi“ sarja kirjutamisel. Vana variant on hea, sest veeremi eritüübid on sõnaliselt lahti kirjutatud. Uues versioonis on põhiline osa numbritel - inimesele väljaspool Ameerikat arusaamiseks väga keeruline.

*Arvasin juba, et kirjutades oma kodulehel kesknurga arvutamise teemal, soolasin üle. Nüüd selgus, et Ameerika käsitluse ja metoodika kõrval (TN-7) on minu versioon hoopis selline lahe pühapäevalugemine aga asja tuum on üks ja seesama.

 

Lõpetuseks.

Kõike ja kõiki jälgida ei suuda – rongimaailm on selleks liiga suur ja kirju. Väga palju on nö spetsiifilisi huve, näiteks Jaapani mõõtkava HOj ja Briti OO (mõlemad on Eestis juba olemas). Püüan rohkem leida asju, mis pakuvad laiemat huvi ning uusi arengu suundi ning märke võimalikust taandarengust püüan ka märgata. Kindlasti pole ma olnud liiga põhjalik ja see tähendab, et üllatused on aastal 2018 võimalikud.