Artiklid

Kes on rongimees

Kui on olemas mingi tegevus, siis on ka tegija ja tegijal on loomulikult ka nimi. Meie hobikaaslane on Saksamaal „Modelleisenbahner“, inglisekeelses maailmas „Model Railroad Hobbyist“ ja Venemaal „железодорожный моделист“. Näete, need on pikad ja lohisevad nimed, mis otsetõlkes eesti keelde ei kõla just kõige paremini. Pakun välja hoopis ilusa ja täiesti eestikeelse sõna „rongimees“. Meil on selline „…-meeste“ kultuur juba ammu väljakujunenud (ärimees, elumees, postimees jne..). Sellest pole midagi, kui vahel ka mõni naine on rongimees – naised ju varemgi mehe eest väljas olnud.

Nüüd vaatame edasi ka rongimehe sisse – kes ta siis ikkagi on?

Pealiskaudse suhtumisega inimesed näevad ainult inimest, kes mängib, imetleb ja on vaimustuses. Nende hinnang on muidugi pehmelt öeldes halvustav. Oma piiratuses ei näe nad, et enne maketil mängimist tuleb see oma kätega valmis ehitada. Keskmise ja suure maketi puhul tähendab see tuhandeid tunde uurimist, otsimist, arvutamist ja tööd. Rongimees on tõeline 100-ameti-mees, sest asju mida peab teadma ja oskama, on palju. Vähe sellest - kõik need üksteisest kardinaalselt erinevad valdkonnad saavad kokku tervikuks, ehk siis toimivaks maketiks. Ainult kooliharidusest siin ei piisa. Oskus oma peaga mõelda ja välja mõelda ning iseõppimisvõime on olulisel kohal. Mudelraudtee on tarkade inimeste värk.

Nüüd panen kümmekond oskust, mis esimese hooga meelde tuleb, ilusasti kirja.

  1. Joonestaja - teedeplaanid, maketi ehitusjoonised, hoonete jne joonised. Vahet pole, kas ta teeb seda käsitsi või arvuti abil.
  2. Matemaatik – ilma arvutusteta maketti valmis ei ehita.
  3. Elektrik – kogu see juhtmeterägastik tuleb välja mõelda, paigaldada ja süsteem laitmatult tööle saada.
  4. Elektroonik – Ülesõidu-automaatika, rongide juhtimine releede-fooride jt seadmete abil, jne..
  5. It-spetsialist – digiraudtee on ka ainult puldi või tsentraaliga juhtimise korral ikkagi arvuti (ka neid on vaja vahel ümber programmeerida).
  6. Puutöömees – reeglina ehitavad oma maketi raamistiku kõik ise
  7. Raudteelane – tunneb raudtee spetsiifikat (muldkeha kuju, jaamade ehitust, raudteede klassifikatsiooni, fooride asetamise reegleid jne..)
  8. Maastiku arhitekt – kujundab tõetruu pildi oma maketile. Sealjuures peab välja mõtlema ka nö looduslikud vormid (elukutselised sellise asjaga ei tegele).
  9. Arhitekt – kujundab linnaruumi, jaama hoonestuse ja ümbruse, kavandab ja teeb valmis uued (sh ka vanad ja lagunenud) hooned.
  10. Ajaloolane – teab ja uurib veeremi, paikkonna jm maketiga seotu ajaloolist tausta.
  11. Tehnik – teab vedurite tehnilisi andmeid ja iseärasusi
  12. Insener – omatehtud vedurid, vagunid jm
  13. Kunstnik-kujundaja (rääkides maketist on kommentaarid liigsed)
  14. Võõrkeelte oskaja – teistmoodi juba uut infot maailmast ei hangi.
  15. Looja ehk loominguline kuju – fantaasia, väljamõtlemine, eneseteostus
  16. Meistrimees – teeb kõik valmis ja kinnitab kohale. Viilib, tinutab jne…

Kõik need, mis siit veel puudu on, lisab igaüks oma äratundmise järgi. See nimekiri polegi ju tähtis. Oluline on, et rongimees teab palju ja oskab palju.